VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Markkinoinnin perusteet (TLA0207)

Markkinoinnin perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLA0207
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2021V / 2022 / 2022V / 2022W / 2023 / 2023V / 2023W / 2024 / 2024-O / 2024V
TK 2022 / 2023 / 2024
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023 / 2023-2024 / 2024-2025)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Malin, Timo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-LT-1-11.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
2T-LT-1-21.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
3T-LT-1-31.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
4T-LT-1-41.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
5T-LT-1-11.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
6T-LT-1-21.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
7T-LT-1-31.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
8T-LT-1-41.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
9T-LT-1-11.9.2017 – 22.12.2017Timo MalinSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
10T-LT-1-31.9.2017 – 22.12.2017Timo MalinSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
11T-LT-1-41.9.2017 – 22.12.2017Timo MalinSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
12T-LT-1-28.1.2018 – 27.4.2018Timo MalinSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
13T-LT-1-131.8.2018 – 21.12.2018Timo MalinSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
14T-LT-1-331.8.2018 – 21.12.2018Timo MalinSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
15T-LT-1-431.8.2018 – 21.12.2018Timo MalinSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
16T-LT-1-27.1.2019 – 26.5.2019Klaus SalonenSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
17T-LT-1-16.1.2020 – 24.5.2020Timo MalinSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
18T-LT-1-26.1.2020 – 24.5.2020Heidi SkjälSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
19T-LT-1-36.1.2020 – 24.5.2020Timo MalinSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
20T-LT-1-42.9.2019 – 22.12.2019Timo MalinSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
3001LT2020-1A, LT2020-1B4.1.2021 – 2.5.2021Heidi SkjälSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3002LT2020-1C, LT2020-1D24.8.2020 – 20.12.2020Timo MalinSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3003LT2021-1A, LT2021-1B23.8.2021 – 19.12.2021Timo MalinSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3004LT2021-1C, LT2021-1D23.8.2021 – 19.12.2021Heidi SkjälSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3005LT2021V-1K23.8.2021 – 19.12.2021Tanja-Maria DavidovSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3006LT2022-1A, LT2022-1B22.8.2022 – 18.12.2022Timo MalinSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3008LT2022-1C, LT2022-1D22.8.2022 – 18.12.2022Heidi SkjälSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3010TK2022-1A, TK2022-1B2.1.2023 – 30.4.2023Eeva VälikangasSuomi1.12.2022 – 10.1.2023
3011LT2022-1W22.8.2022 – 18.12.2022Heidi SkjälSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3012LT2022V-1T22.8.2022 – 18.12.2022Timo MalinSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3014LT2023-1A, LT2023-1B21.8.2023 – 24.12.2023Timo MalinSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3015LT2023-1C, LT2023-1D21.8.2023 – 24.12.2023Heidi SkjälSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3017LT2023-1W21.8.2023 – 24.12.2023Eeva VälikangasSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3018TK2023-1A, TK2023-1B8.1.2024 – 30.4.2024Monika KärkkäinenSuomi1.12.2023 – 12.1.2024
3020LT2023V-1K21.8.2023 – 17.12.2023Timo MalinSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3021LT2024-1A, LT2024-1B19.8.2024 – 22.12.2024Timo MalinSuomi30.7.2024 – 3.9.2024
3023LT2023-1D, LT2024-1C19.8.2024 – 22.12.2024Eeva VälikangasSuomi30.7.2024 – 3.9.2024
3025LT2024-1O19.8.2024 – 22.12.2024Eeva VälikangasSuomi30.7.2024 – 3.9.2024
3026TK2024-1A, TK2024-1B6.1.2025 – 29.4.2025Heidi SkjälSuomi29.11.2024 – 9.1.2025
3028LT2024V-1T19.8.2024 – 15.12.2024Heidi SkjälSuomi30.7.2024 – 3.9.2024

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa valmiudet toteuttaa luovasti ja tuloksellisesti asiakassuhdemarkkinointia yrityksissä ja yhteisöissä sekä osaa laatia toimivan liikeidean ja toteuttaa sitä markkinoinnin peruskilpailukeinoja hyväksikäyttäen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h
- Päivätoteutuksessa työjärjestykseen merkittyjä lähiopetustunteja 40 ja itsenäisen opiskelun tunteja 95
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

- Monimuotokoulutus Verkko-opetustoteutuksena.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja

Sisältö

Asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohdat, sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen. Segmentointi, markkinoinnin kannattavuus sekä liikeidean laatiminen. Tuotepäätökset, hintapäätökset, saatavuuspäätökset.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Bergström, Seija & Leppänen, Arja 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy. Helsinki. Saatavilla kirjautumalla Tritonian svuilla E-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/tritonia/9789513783082
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmä-, harjoitustyöt, projektityö ja Posteritentti.

Arviointikriteerit

Tentti:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät

Tehtävät:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet

1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5).


Takaisin