Sales Management
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLP0205 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2021V / 2022 / 2022V / 2022W / 2023 / 2023V / 2023W / 2024 / 2024-O / 2024V TK 2022 / 2023 / 2024 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 / 2 (2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023 / 2023-2024 / 2024-2025 / 2025-2026) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Englanti / Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-LT-1-4 | 1.9.2015 – 18.12.2015 | Kim Skåtar | Englanti | 14.8.2015 – 20.9.2015 |
2 | T-LT-1-1 | 4.1.2016 – 27.5.2016 | Heidi Skjäl | Englanti | 7.12.2015 – 11.3.2016 |
3 | T-LT-1-2 | 4.1.2016 – 27.5.2016 | Heidi Skjäl | Englanti | 7.12.2015 – 11.3.2016 |
4 | T-LT-1-3 | 4.1.2016 – 27.5.2016 | Kim Skåtar | Englanti | 7.12.2015 – 10.1.2016 |
5 | T-LT-1-4 | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Kim Skåtar | Englanti | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
6 | T-LT-1-1 | 9.1.2017 – 24.5.2017 | Heidi Skjäl, Kim Skåtar, Marianne Waltermann, Timo Malin | Englanti | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
7 | T-LT-1-2 | 9.1.2017 – 24.5.2017 | Heidi Skjäl, Kim Skåtar, Marianne Waltermann, Timo Malin | Englanti | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
8 | T-LT-1-3 | 9.1.2017 – 24.5.2017 | Heidi Skjäl, Kim Skåtar | Englanti | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
9 | T-LT-1-4 | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Kim Skåtar | Englanti | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
10 | T-LT-1-1 | 8.1.2018 – 9.5.2018 | Emmanuel Ndzibah | Englanti | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
11 | T-LT-1-2 | 8.1.2018 – 9.5.2018 | Emmanuel Ndzibah | Englanti | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
12 | T-LT-1-3 | 8.1.2018 – 9.5.2018 | Kim Skåtar, Peter Smeds | Englanti | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
13 | T-LT-1-3 | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Kim Skåtar, Rosmeriany Nahan-Suomela | Englanti | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
14 | T-LT-1-2 | 7.1.2019 – 15.5.2019 | Heidi Skjäl | Englanti | 15.11.2018 – 14.1.2019 |
15 | T-LT-1-4 | 7.1.2019 – 15.5.2019 | Heidi Skjäl | Englanti | 15.11.2018 – 14.1.2019 |
16 | T-LT-1-1 | 7.1.2019 – 26.5.2019 | Emmanuel Ndzibah | Englanti | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
23 | T-LT-1-2 | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Heidi Skjäl | Englanti | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
24 | T-LT-1-3 | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Heidi Skjäl | Englanti | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
25 | T-LT-1-4 | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Heidi Skjäl | Englanti | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
26 | T-LT-1-1 | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Heidi Skjäl | Englanti | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
3001 | LT2020-1A, LT2020-1B | 4.1.2021 – 30.5.2021 | Heidi Skjäl | Englanti | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3002 | LT2020-1C, LT2020-1D | 4.1.2021 – 30.5.2021 | Timo Malin | Englanti | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3003 | LT2021-1A, LT2021-1B | 3.1.2022 – 29.5.2022 | Timo Malin | Englanti | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3004 | LT2021-1C, LT2021-1D | 3.1.2022 – 29.5.2022 | Heidi Skjäl | Englanti | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3005 | LT2021V-1K | 3.1.2022 – 1.5.2022 | Heidi Skjäl | Englanti | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3006 | LT2022-1A, LT2022-1B | 2.1.2023 – 14.5.2023 | Timo Malin | Englanti | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3008 | LT2022-1C, LT2022-1D | 2.1.2023 – 14.5.2023 | Eeva Välikangas | Englanti | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3010 | LT2022-1W | 2.1.2023 – 14.5.2023 | Heidi Skjäl | Englanti | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3011 | LT2022V-1T | 2.1.2023 – 14.5.2023 | Eeva Välikangas | Englanti | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3013 | LT2023-1A, LT2023-1B | 8.1.2024 – 12.5.2024 | Timo Malin | Englanti | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3014 | LT2023-1C, LT2023-1D | 8.1.2024 – 12.5.2024 | Heidi Skjäl | Englanti | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3016 | LT2023-1W | 8.1.2024 – 12.5.2024 | Monika Kärkkäinen | Englanti | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3017 | LT2023V-1K | 8.1.2024 – 14.5.2024 | Minna Niemi | Englanti | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3018 | TK2022-2A, TK2022-2B | 21.8.2023 – 17.12.2023 | Timo Malin | Englanti | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3019 | LT2024-1A, LT2024-1B | 2.1.2025 – 11.5.2025 | Timo Malin | Englanti | 5.12.2024 – 6.1.2025 |
3021 | LT2024-1C, LT2024-1D | 2.1.2025 – 11.5.2025 | Eeva Välikangas | Englanti | 5.12.2024 – 6.1.2025 |
3023 | LT2024-1O | 21.10.2024 – 28.2.2025 | Eeva Välikangas | Englanti | 5.12.2024 – 6.1.2025 |
3024 | TK2023-2A, TK2023-2B | 21.10.2024 – 28.2.2025 | Timo Malin | Englanti | 30.7.2024 – 3.9.2024 |
3026 | LT2024V-1T | 6.1.2025 – 13.5.2025 | Klaus Salonen | Englanti | 29.11.2024 – 9.1.2025 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Oppija ymmärtää myynnin merkityksen asiakasarvon luomisessa ja tunnistaa myyntiprosessin vaiheet sekä tunnistaa myyntitiimin johtamisen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
Oppijan kokonaistyömäärä 135 h, josta
työjärjestyksessä olevaa 40 h ja
itsenäistä opiskelua 95 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy työjärjestyksen tunteihin.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet.
Sisältö
Henkilökohtaisen myyntityön määrittely, Suhdemarkkinointi ja henkilökohtainen myyntityö, Arvoperustainen myyntityö.
Myynnin psykologia, Vuorovaikutteinen suhdetoiminta, Myyntitaito, Myyntiprosessi. Oman kehittymisen, uran ja muiden johtaminen.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
Futrell, C (2014): Fundamentals of Selling, McGraw-Hill.
- Kennert, Kert & Leino, Sani 2020. #Myyntikirja: menesty uuden ajan B2B-myynnissä.
Alma Talent 2020. (Ellibs E-kirjana)
- Other material provided by the lecturer.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
aktiivinen tuntityöskentely, projektityö, esitykset.
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät
Tehtävät:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet
1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti
Arviointimenetelmät
Numeerinen (0-5).