VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Mielenterveys- ja päihdetyö (SSHP3502)

Mielenterveys- ja päihdetyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP3502
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SH 2015 / 2015V / 2016 / 2017 / 2017V / 2018 / 2019 / 2019V / 2020 / 2020K
TH 2015 / 2016 / 2017 / 2019
Taso: Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 / 2 (2016-2017 / 2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019 / 2019-2020 / 2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Häyry, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-TH-2A29.8.2016 – 23.12.2016Outi Vekara, Päivi AutioSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
2S-SH-2B29.8.2016 – 24.2.2017Elina Kajan, Outi Vekara, Päivi AutioSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
3S-SH-2DK2.9.2016 – 9.6.2017Elina Kajan, Päivi AutioSuomi1.9.2016 – 16.1.2017
4S-SH-2C2.9.2016 – 2.6.2017Outi Vekara, Päivi AutioSuomi1.9.2016 – 16.1.2017
5S-SH-2A29.8.2016 – 23.12.2016Outi Vekara, Päivi AutioSuomi22.8.2016 – 7.10.2016
8S-SH-2CK9.1.2017 – 31.12.2017Karina Björninen, Outi Vekara, Päivi AutioSuomi8.1.2017 – 15.9.2017
9S-SH-2VK1.9.2017 – 22.12.2017Anne Puska, Outi VekaraSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
10S-SH-1CK1.9.2017 – 22.12.2017Outi VekaraSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
11S-SH-2B1.9.2017 – 22.12.2017Outi Vekara, Päivi AutioSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
12S-SH-2A8.1.2018 – 1.6.2018Anne Puska, Outi VekaraSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
13S-TH-2A8.1.2018 – 1.6.2018Outi VekaraSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
14S-SH-2A8.1.2018 – 1.6.2018Anne PuskaSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
15S-SH-2DK31.8.2018 – 21.12.2018Karina Björninen, Outi VekaraSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
16S-TH-2A31.8.2018 – 21.12.2018Karina Björninen, Outi VekaraSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
17S-SH-2A1.9.2018 – 21.12.2018Outi VekaraSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
21S-SH-2CK7.1.2019 – 2.6.2019Karina Björninen, Outi VekaraSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
22S-SH-2CK7.1.2019 – 2.6.2019Outi VekaraSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
23S-SH-2A7.1.2019 – 2.6.2019Outi VekaraSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
24S-SH-2B7.1.2019 – 2.6.2019Outi VekaraSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
25S-SH-2VK7.1.2019 – 2.6.2019Outi VekaraSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
26S-SH-1DK6.1.2020 – 24.5.2020Outi VekaraSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
27S-SH-2A6.1.2020 – 24.5.2020Outi VekaraSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
28S-SH-2B2.9.2019 – 22.12.2019Karina Björninen, Outi VekaraSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
29S-SH-2DK2.9.2019 – 20.12.2019Outi VekaraSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
3001SH2019-2A24.8.2020 – 20.12.2020Outi VekaraSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3002SH2019-2B1.12.2020 – 31.5.2021Outi VekaraSuomi17.8.2020 – 31.1.2021
3003SH2019V-12K24.8.2020 – 20.12.2020Outi VekaraSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3004TH2019-2A24.8.2020 – 20.12.2020Outi VekaraSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3007SH2018-23CK14.8.2020 – 19.1.2021Outi VekaraSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3009SH2019-23CK7.8.2021 – 31.7.2022Outi VekaraSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3010SH2019-23DK7.8.2021 – 31.7.2022Outi VekaraSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3011SH2020-2A1.8.2021 – 31.7.2022Outi VekaraSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3012SH2020-2B1.8.2021 – 31.7.2022Outi VekaraSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3013SH2020-2C1.8.2021 – 31.7.2022Outi VekaraSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3014SH2020-12DK1.1.2022 – 31.7.2022Outi VekaraSuomi1.12.2021 – 10.1.2022
3015SH2020-23CK22.8.2022 – 13.11.2022Karina BjörninenSuomi1.8.2022 – 6.9.2022

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2022-2023

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee keskeisimmät mielenterveys – ja päihdeongelmat ja psykiatriset sairaudet sekä niiden tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen. Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi, hoitavasti ja kuntouttavasti. Opiskelija tunnistaa potilaan/ asiakkaan hoidon ja tuen tarpeen sekä osaa yhteistyössä moniammatillisen työryhmän kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivän potilaan/ asiakkaan hoitotyötä. Osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa asiakasta. Opiskelija toimii hoitotyötä ohjaavien säädösten, eettisten ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa ohjata potilaita/asiakkaita tarkoituksenmukaisiin päihde- ja mielenterveyspalveluihin.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 55 h
- mistä itsenäistä opiskelua 80 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

ei edeltäviä opintoja

Sisältö

Perustiedot keskeisimmistä mielenterveysongelmista, psykiatrisista sairauksista, niiden tutkimuksesta ja hoidosta. (Psykiatria) Keskeiset vaikuttavat mielenterveyttä edistävät ja päihteettömyyttä tukevat varhaisen puuttumisen menetelmät, psykiatrisen ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät. Perustiedot päihteistä. Akuutti kriisi ja sen hoito. Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat keskeiset säädökset ja arvoperusta. Mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmä.

Opiskelumateriaali

Kuhanen, C., Oittinen,P., Kanerva, A., Seuri, C. 2013. Mielenterveyshoitotyö. WSOYpro. Soveltuvin osin.
Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H.2014. Uudistuva mielenterveystyö. Edita Prima Oy. Soveltuvin osin.
Päihdekirjallisuus osoitetaan luentojen alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, opetuskeskustelut, seminaariluontetinen opiskelu, tutustumiskäynnit, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Taso 5.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyön perusprosessia
- osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kehittää sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa.

Taso 3.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti hoitotyön prosessia
- osaa perustellusti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kriittisesti arvioida sekä omaa että työyhteisön toimintaa

Taso 1.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ohjatusti hoitotyön prosessia
- hakee ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimii eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa

Arviointimenetelmät

numeerinen arviointi (0-5), tentti, osallistuminen harjoituksiin


Takaisin