VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Markkinointitutkimus I (TLS1206)

Markkinointitutkimus I

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1206
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Sabel, Thomas
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-LT-3M1.9.2017 – 15.4.2018Kim SkåtarSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
3T-LT-3M7.1.2019 – 26.5.2019Thomas SabelSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
4T-LT-3M6.1.2020 – 24.5.2020Minna-Maarit Jaskari, Thomas SabelSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
3001LT2018-3M24.8.2020 – 18.10.2020Satu WivolinSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3002LT2019-3M23.8.2021 – 24.10.2021Satu Wivolin, Thomas SabelSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3003LT2020-3M22.8.2022 – 23.10.2022Satu Wivolin, Thomas SabelSuomi1.8.2022 – 6.9.2022

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2022-2023

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tuntee eri markkinointitutkimusmenetelmät ja niiden soveltamisalueet, erityisesti määrällisen tutkimuksen erityispiirteet, tutkimuksiin liittyvä tilastotiede, osaa käyttää SPSS tilasto-ohjelmaa ja osaa tulkita mitä tutkimustulokset tarkoittavat. Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksen roolin päätöksentekoprosessissa sekä osaa arvioida tutkimustulosten luotettavuuden. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksia.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 108 tuntia,
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua 56 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin perusteet, Palvelujen markkinointi. Tutkimusmenetelmät ja raportointi I.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen merkitys ja käyttökohteet, tutkimuksen suunnittelu. eri tiedonkeruumenetelmien soveltuvuus tutkimukseen, primääritiedon keruu ja analysointi, tulosten tulikinta, analysointi ja johtopäätösten teko. Tulosten luotettavuuden määrittely. Tutkimusraportin laatiminen ja toimenpidesuositusten esittely. Markkinointitutkimusprojektin toteuttaminen.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Miles, B. & Huberman, M. & Saldana, J. (2014): Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
- Seymour, D. (1992): Marknadsundersökningar med kvalitativa metoder. IHM Förlag Ab. Göteborg.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, tietokoneharjoitukset, tehtävät ja projektit.

Arviointikriteerit

Syventävä taso

Harjoitustyö ja markkinointitutkimus:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan

3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5) harjoitustehtävät, markkinointitutkimus ja tulosten esittely (80%), aktiivinen osallistuminen oppimiseen (20%).


Takaisin