VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Vammaistyö (SSAA0601)

Vammaistyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAA0601
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2010 / 2010V / 2011 / 2012 / 2012V / 2013
SA 2014 / 2014V / 2015 / 2016 / 2016V / 2017 / 2018 / 2018V / 2019 / 2020 / 2020V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 / 2 (2011-2012 / 2012 / 2012-2013 / 2013 / 2013-2014 / 2014-2015 / 2015 / 2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Järvelä, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-2A29.8.2011 – 23.12.2011Kati LångsjöSuomi19.8.2011 – 4.9.2011
2S-SA-2B29.8.2011 – 23.12.2011Kati LångsjöSuomi19.8.2011 – 4.9.2011
3S-SA-1VK24.10.2011 – 23.12.2011Kati LångsjöSuomi3.10.2011 – 30.10.2011
4S-SA-2A27.8.2012 – 21.12.2012Kati LångsjöSuomi13.8.2012 – 7.9.2012
5S-SA-2B27.8.2012 – 21.12.2012Kati LångsjöSuomi13.8.2012 – 7.9.2012
6S-SA-2A2.9.2013 – 20.12.2013Kati LångsjöSuomi16.8.2013 – 13.9.2013
7S-SA-2B2.9.2013 – 20.12.2013Kati LångsjöSuomi16.8.2013 – 13.9.2013
8S-SA-1VK2.9.2013 – 20.12.2013Kati LångsjöSuomi16.8.2013 – 13.9.2013
9S-SA-2A1.9.2014 – 19.12.2014Kati LångsjöSuomi15.8.2014 – 14.9.2014
10S-SA-2B1.9.2014 – 19.12.2014Kati LångsjöSuomi15.8.2014 – 14.9.2014
11S-SA-1VK31.8.2015 – 19.12.2015Kati LångsjöSuomi14.8.2015 – 13.10.2015
12S-SA-2A1.9.2015 – 19.12.2015Kati LångsjöSuomi21.8.2015 – 13.9.2015
13S-SA-2B1.9.2015 – 19.12.2015Kati LångsjöSuomi21.8.2015 – 13.9.2015
14S-SA-2A29.8.2016 – 23.12.2016Kati LångsjöSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
15S-SA-2B29.8.2016 – 23.12.2016Kati LångsjöSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
16S-SA-2A1.9.2017 – 22.12.2017Kati LångsjöSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
17S-SA-2B1.9.2017 – 22.12.2017Kati LångsjöSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
18S-SA-2VK8.1.2018 – 1.6.2018Kati LångsjöSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
19S-SA-2A31.8.2018 – 21.12.2018Sanna SaikkonenSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
20S-SA-2B31.8.2018 – 21.12.2018Sanna SaikkonenSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
21S-SA-2A2.9.2019 – 22.12.2019Sannamaija PulkkinenSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
22S-SA-2B2.9.2019 – 22.12.2019Sannamaija PulkkinenSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
23S-SA-1VK, S-SA-2VK6.1.2020 – 24.5.2020Sannamaija PulkkinenSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
3001SA2019-2A24.8.2020 – 20.12.2020Tiina JärveläSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3002SA2019-2B24.8.2020 – 20.12.2020Tiina JärveläSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3004SA2020V-12K1.1.2022 – 31.7.2022Tiina JärveläSuomi1.12.2021 – 10.1.2022
3005SA2020-2A1.8.2021 – 31.12.2021Tiina JärveläSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3006SA2020-2B1.8.2021 – 31.12.2021Tiina JärveläSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3007SA2020-2C1.8.2021 – 31.12.2021Tiina JärveläSuomi1.8.2021 – 6.9.2021

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2021-2022

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy vammaisuuden ja vajaakuntoisuuden yleisimpiin ilmenemismuotoihin sekä vammaistyön periaatteisiin, menetelmiin ja lainsäädäntöön. Opiskelija saa valmiuksia työskennellä vammaisten ja heidän perheidensä kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 80 tuntia, josta lukujärjestykseen merkittyä luento-opetusta sekä pakollisia kentäoppimisjaksoja 33 tuntia.

Sisältö

Vammaisuus ja vajaakuntoisuus ilmiöinä. Vammaisten ja vajaakuntoisten asema yhteiskunnassa. Vammaisuuden kokeminen ja kohtaaminen. Vammaisuus ja vajaakuntoisuus yksilön ja perheen kriisinä. Vammaispalvelut ja erityishuolto. Vammaispalveluihin liittyvä lainsäädäntö.

Opiskelumateriaali

Vehmas, Simo 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan.
Manninen, Anja & Pihko, Helena 2013. Kehitysvammaisuus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento-opetus, harjoituksia, vierailukäyntejä

Arviointikriteerit

Taso 5: Opiskelijalla on näkemyksiä vammaisuuteen liittyvästä yhteiskunnallisesta keskustelusta ja hän osaa nähdä eri tutkimussuuntauksien vaikutuksen yhteiskunnallisessa vammaiskeskustelussa.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa tietämystään vammaisetuuksista asiakastapauksiin. Opiskelija osaa soveltaa esteettömyyteen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita käytännön tasolla.
Taso 1-2: Opiskelija osaa etsiä tärkeimmät yhteiskunnan tuen muodot vammaisille ja pitkäaikaissairaille sekä tunnistaa heidän tuen tarpeitaan yhteiskunnassa.

Arviointimenetelmät

Harjoituksiin ja ryhmätöihin osallistuminen, kirjallinen tehtävä tai tentti.


Takaisin