VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Oppilashuoltotyö (SAVA0106)

Oppilashuoltotyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SAVA0106
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SA 2016V / 2017 / 2018 / 2018V / 2019 / 2020 / 2020V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021 / 2021-2022 / 2022-2023 / 2023)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Weber, Susanna
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-3VK7.1.2019 – 2.6.2019Riikka KoivulaSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
2S-SA-3A, S-SA-3B6.1.2020 – 24.5.2020Riku Niemistö, Susanna WeberSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
3001SA2018-3A, SA2018-3B, SA2018-3LNP, SA2018-3SP, SA2018V-23K4.1.2021 – 24.2.2021Susanna WeberSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3003SA2019-3A, SA2019-3B1.1.2022 – 31.7.2022Susanna WeberSuomi3.12.2021 – 2.1.2022
3004SA2020-3A, SA2020-3B, SA2020-3C8.8.2022 – 31.12.2022Susanna WeberSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3005SA2020V-34K1.8.2023 – 31.12.2023Susanna WeberSuomi1.8.2023 – 6.9.2023

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2023-2024

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
­ koulun oppilashuoltotyön tavoitteet
­ valita ja toimia opiskelijalähtöisesti moniammatillisessa verkostossa
­ oppilashuoltotyöhön esikoulusta II asteelle
­ soveltaa yksilöllistä ja yhteisöllistä opiskelijahuoltoa opiskelijalähtöisesti
­ arvioida ennaltaehkäisevän työn ja oppilashuollon työn vaikutusta lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä
­ kehittää koulun oppilashuoltotyötä yhdessä verkostotoimijoiden kanssa

Sisältö

• esikoulusta II asteelle
• yksilöllinen oppilashuolto - yhteisöllinen oppilashuolto
• oppilashuollon palvelujärjestelmä
• monialainen oppilashuolto
• oppilashuollon suunnitelmat
• oppilas- ja opiskelijahuoltolaki
• monikulttuurisuus ja integraatio kasvatusyhteisössä

Aluevaikuttavuus

Oppilashuoltotyö Pohjanmaalla.

Kansainvälisyys

Oppilashuoltotyö monikulttuurisessa ympäristössä.

Opiskelumateriaali

Wallin, Aila 2011. Sosiaalityö koulussa. Avaimia hyvinvointiin.
Perälä Marja-Leena, Hietanen - Peltola Marke, Halme Nina, Kanste Outi, Pelkonen Marjaana, Peltonen Heidi, Huurre Taina, Pihkala Jussi ja Heiliö Pia-Liisa. 2015. Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen.
Mahkonen, Sami 2014. Uusi oppilashuoltolaki työvälineenä.
Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö. Soveltamisohje. Kuntainfo 13a/2015.
Kurki Leena, Nivala Elina ja Sipilä-Lähdekorpi Pirkko. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa.
Opettajan ilmoittama materiaali

Arviointikriteerit

Taso 1: Opiskelija osaa
­ toimia ryhmän jäsenenä annettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Taso 3: Opiskelija osaa
­ koordinoida ja edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa.

Taso 5: Opiskelija osaa
­ toimia vastuullisesti ja itsenäisesti monialaisessa ryhmässä hyödyntäen alan teoriaperustaa ja hyväksi havaittuja työmenetelmiä.


Takaisin