3D + AR
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TK00BG77 |
OPS: | TK 2022 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Rajala, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli |
---|---|---|---|---|
3001 | TK2022-3A, TK2022-3B | 19.8.2024 – 2.5.2025 | Päivi Rajala | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää 3D-grafiikan periaatteet, työtavat ja osaa mallintaa 3D-grafiikkaa ja toteuttaa 3D-animaatioita sekä ymmärtää lisätyn todellisuuden ominaisuuksia ja tekniikoita. Opiskelija osaa käyttää 3D-mallinnusmenetelmiä, teksturointia, valaistusta, renderöintiä ja kameratoimintoja. Opiskelija osaa käyttää 3D-mallinnusohjelmaa projekteissa ja suunnitella ja toteuttaa lisätyn todellisuuden projektin.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 45 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 90 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Graafinen web-tuotanto
Sisältö
Opintojakso sisältää kolmiulotteisen mallintamisen periaatteita, mallinnuksen tekniikoita, työskentelymenetelmiä ja lisättyä todellisuutta (AR). Opintojaksolla mallinnetaan perusprimitiivejä, 2D- ja 3D-malleja ja koostetaan 3D-animaatioita sekä toteutetaan lisätyn todellisuuden projekti.
Aluevaikuttavuus
3D-mallinnusten tuotannossa huomioidaan alueen yritysten 3D-mallinnuksen tarpeita
Kansainvälisyys
Käytetään osittain englanninkielistä opiskelumateriaalia
Opiskelumateriaali
Murdock, K. L. 2020. Autodesk 3ds Max 2020 Complete Reference Guide
verkkomateriaalit ja manuaalit
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Verkkotuetut luennot, oppimistehtävät ja itsenäinen harjoitustyö
Arviointikriteerit
5 = Opiskelija osaa käyttää 3D-animointiin ja -3D-grafiikkaan tarkoitettuja työkaluja erinomaisesti, ja hallitsee 3D-tuotannon periaatteet, menetelmät ja tekniikat erinomaisesti sekä osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan projekteissa.
3 = Opiskelija osaa käyttää 3D-animointiin ja -3D-grafiikkaan tarkoitettuja työkaluja hyvin, ja hallitsee 3D-tuotannon periaatteet, menetelmät ja tekniikat hyvin sekä osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan projekteissa.
1 = Opiskelija osaa käyttää 3D-animaatioon ja 3D-grafiikkaan tarkoitettuja työkaluja, ja tuntee 3D-tuotannon periaatteet, menetelmät ja tekniikat.
Arviointimenetelmät
tehtävät ja projektityö