Mielenterveys- ja päihdehoitotyö sekä väkivaltatyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC44 |
OPS: | SH 2021 / 2021K / 2021VK / 2022 / 2022K / 2023 / 2023K / 2023VK / 2024 / 2024K TH 2021 / 2023 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2022-2023 / 2023 / 2023-2024 / 2024 / 2024-2025 / 2025 / 2025-2026 / 2026) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Björninen, Karina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3002 | SH2021-1A | 7.3.2022 – 31.12.2022 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | |
3003 | TH2021-2A | 1.8.2022 – 23.10.2022 | Karina Björninen | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3004 | SH2021-12CK | 1.1.2023 – 30.4.2023 | Karina Björninen | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3005 | SH2021-12DK | 1.1.2023 – 30.4.2023 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3006 | SH2021V-12K | 1.1.2023 – 30.4.2023 | Karina Björninen | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3007 | SH2021-2B | 22.8.2022 – 22.11.2022 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3008 | SH2021-2C | 22.8.2022 – 22.11.2022 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3009 | SH2022-2A | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3010 | SH2022-2B | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3011 | SH2022-12CK, SH2022-12DK | 1.1.2024 – 29.2.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3013 | TH2023-2A | 1.8.2024 – 31.10.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3014 | SH2023-2A | 1.8.2024 – 31.10.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3015 | SH2023-2B | 1.1.2025 – 14.3.2025 | Anu Ylikahri | Suomi | |
3016 | SH2023-12CK | 28.10.2024 – 31.12.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3017 | SH2023V-12K | 1.1.2025 – 27.4.2025 | Anu Ylikahri | Suomi |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2026
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen osaat…
Kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys-, päihde- ja väkivaltaongelmista kärsivän asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa eri hoitoympäristöissä
Tunnistat ja osaat suunnitella asiakkaan hoidon ja tuen tarpeen erilaisissa toimintaympäristöissä ja ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen asiakkaan hoitotyössä
Ymmärrät ja osaat soveltaa alan keskeisintä lainsäädäntöä, eettisiä ohjeita ja periaatteita sekä ymmärrät palvelujärjestelmän kokonaisuuden
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162 h
- itsenäistä opiskelua 90 h
- lähiopiskelua + tehtävät 62 h
- laboraatiotunnit 10 h
Sisältö
• Omat arvot ja asenteet alan hoitotyössä
• Mielenterveys- ja riippuvuusilmiöön liittyvät eri tekijät
• Keskeisimpien mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistaminen, hoito ja kuntoutus sekä lääkehoito
• Lähisuhdeväkivaltailmiön tunnistaminen ja asiakkaan tukeminen
• Akuutissa kriisin vaiheet ja kriisissä olevan asiakkaan tukeminen
• Mielenterveys- ja päihde- sekä riippuvuusstrategia ja alan keskeinen lainsäädäntö sekä palvelujärjestelmä
• Näyttöön perustava hoitotyö
• Laboraatiotunnit: voimavara- ja tunnetyöskentely, ennaltaehkäisevän työn menetelmät (puheeksi otto, mini-interventio, motivoiva haastattelu), uhka- ja väkivaltatilanteen tunnistaminen (vuorovaikutuksen ilmiöt), terapianavigaattori ja ohjattu omahoito, simulaatio-oppiminen.
Opiskelumateriaali
Hämäläinen K., Kanerva A.,Kuhanen C,Schubert C., Seuri T., Mielenterveyshoitotyö. 2017 Sanoma Pro
Partanen A. ,Holmberg J,,Inkinen M., Kurki M., Salo-Chydenius S., :Päihdehoitotyö 2015. sanoma Pro
Psykiatrisiin sairauksiin ja päihteiden käyttöön liittyvät käypähoitosuositukset
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit
Itsenäinen opiskelu
Tehtävä(t)
Laboratoriotyöskentely
Simulaatiot
Vertaispalaute
Itsearviointi
Arviointikriteerit
Taso 5.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyön perusprosessia
- osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kehittää sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa.
Taso 3.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti hoitotyön prosessia
- osaa perustellusti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kriittisesti arvioida sekä omaa että työyhteisön toimintaa
Taso 1.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ohjatusti hoitotyön prosessia
- hakee ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimii eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5), tentti, osallistuminen laboraatioihin
Opintojakson aikana annetaan spark-palaute