Mielenterveys- ja päihdehoitotyö sekä väkivaltatyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC44 |
OPS: | SH 2021 / 2021K / 2021VK / 2022 / 2022K / 2023 / 2023K / 2023VK / 2024 / 2024K TH 2021 / 2023 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2022-2023 / 2023 / 2023-2024 / 2024 / 2024-2025 / 2025 / 2025-2026 / 2026) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Björninen, Karina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3002 | SH2021-1A | 7.3.2022 – 31.12.2022 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | |
3003 | TH2021-2A | 1.8.2022 – 23.10.2022 | Karina Björninen | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3004 | SH2021-12CK | 1.1.2023 – 30.4.2023 | Karina Björninen | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3005 | SH2021-12DK | 1.1.2023 – 30.4.2023 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3006 | SH2021V-12K | 1.1.2023 – 30.4.2023 | Karina Björninen | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3007 | SH2021-2B | 22.8.2022 – 22.11.2022 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3008 | SH2021-2C | 22.8.2022 – 22.11.2022 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3009 | SH2022-2A | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3010 | SH2022-2B | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3011 | SH2022-12CK, SH2022-12DK | 1.1.2024 – 29.2.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3013 | TH2023-2A | 1.8.2024 – 31.10.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | |
3014 | SH2023-2A | 1.8.2024 – 31.10.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | |
3015 | SH2023-2B | 1.1.2025 – 14.3.2025 | Anu Ylikahri | Suomi | |
3016 | SH2023-12CK | 2.12.2024 – 9.3.2025 | Anu Ylikahri | Suomi | |
3017 | SH2023V-12K | 1.1.2025 – 27.4.2025 | Anu Ylikahri | Suomi |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee keskeisimmät mielenterveys- päihde- ja väkivaltaongelmat sekä psykiatriset sairaudet lisäksi niiden tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen.
Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys-, päihde- ja väkivaltaongelmista kärsivän henkilön ja hänen läheisensä kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi, hoitavasti ja kuntouttavasti.
Opiskelija tunnistaa potilaan/ asiakkaan hoidon ja tuen tarpeen sekä osaa yhteistyössä moniammatillisen työryhmän kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihde- sekä väkivaltaongelmista kärsivän potilaan/ asiakkaan hoitotyötä.
Osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa asiakasta.
Opiskelija toimii hoitotyötä ohjaavien säädösten, eettisten ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa ohjata potilaita/asiakkaita tarkoituksenmukaisiin palveluihin.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162 h
- itsenäistä opiskelua 96 h
- laboraatiotunnit 10 h + 10 h
Sisältö
Perustiedot keskeisimmistä mielenterveysongelmista, psykiatrisista sairauksista, niiden tutkimuksesta ja hoidosta.
Perustiedot väkivallan ilmenemismuodoista ja päihteistä.
Keskeiset vaikuttavat varhaisen puuttumisen ja hoito- sekä kuntoutusmenetelmät mielenterveys-, päihde ja väkivaltatyössä.
Akuutti kriisi ja sen hoito. Mielenterveys-, väkivalta- ja päihdetyötä ohjaavat keskeiset säädökset ja arvoperusta.
Mielenterveys-, päihde- ja väkivaltatyön palvelujärjestelmä.
Laboraatiotuntien sisältö:
Vuorovaikutuksen haasteet ja menetelmät, tunne-ja stressinhallintaan liittyvät taidot,
uhkaavan potilaan hoitotyö.
Opiskelumateriaali
Hämäläinen K., Kanerva A.,Kuhanen C,Schubert C., Seuri T., Mielenterveyshoitotyö. 2017 Sanoma Pro
Partanen A. ,Holmberg J,,Inkinen M., Kurki M., Salo-Chydenius S., :Päihdehoitotyö 2015. sanoma Pro
Psykiatrisiin sairauksiin ja päihteiden käyttöön liittyvät käypähoitosuositukset
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, seminaariluonteinen opiskelu, opintokäynnit, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 5.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyön perusprosessia
- osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kehittää sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa.
Taso 3.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti hoitotyön prosessia
- osaa perustellusti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kriittisesti arvioida sekä omaa että työyhteisön toimintaa
Taso 1.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ohjatusti hoitotyön prosessia
- hakee ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimii eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5), tentti, osallistuminen laboraatioihin
Opiskelijan toivotaan antavan spark -palautteen.