VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (SAVA0102)

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SAVA0102
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SA 2016V / 2017 / 2018 / 2018V / 2019 / 2020 / 2020V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021 / 2021-2022 / 2022-2023 / 2023)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Järvelä, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-3VK7.1.2019 – 2.6.2019Anne Savola-VaaraniemiSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
2S-SA-3A, S-SA-3B2.9.2019 – 22.12.2019Anne Savola-VaaraniemiSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
3001SA2018-3A, SA2018-3B, SA2018-3LNP, SA2018-3SP, SA2018V-23K24.8.2020 – 20.12.2020Tiina JärveläSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3002SA2019-3A, SA2019-3B1.8.2021 – 30.4.2022Tiina JärveläSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3003SA2020-3A, SA2020-3B, SA2020-3C22.8.2022 – 31.12.2022Tiina JärveläSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3004SA2020V-23K1.1.2023 – 31.7.2023Tiina JärveläSuomi1.12.2022 – 10.1.2023

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2022-2023

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää omaa toimintaansa varhaiskasvatuksessa, jossa korostuu pedagogiikka
- tulkita ja soveltaa varhaiskasvatuksen teoreettisia ja pedagogisia lähestymistapoja.
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida monipuolisesti lapsilähtöistä ja pedagogista toimintaa, joka lähtee yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän havainnoimisesta
- arvioida kasvatus- ja opetuskäytäntöjä kriittisesti
- osaa vahvistaa tulevana varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina ammatti-identiteettiään
- osaa kehittää omaa ammatillisuuttaan varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina toiminnan suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja dokumentoinnin näkökulmasta
- arvioida ja kehittää vastuunottoaan lapsiryhmän ja tiimin toiminnasta.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Opintojaksolle hyväksyminen edellyttää aikaisempien perus- ja ammattiopintojen suorittamista.

Sisältö

- Toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi työvälineinä.
- Yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- Pienryhmätoiminnasta toimintatuokioon ja projektityöskentelyyn
- Pedagogiikka koko toiminnan läpäisevänä periaatteena
- Aikuisen sensitiivisyys
- Minä varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina
- Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- Varhaiskasvatus ehkäisevänä lastensuojeluna
- Laadukas varhaiskasvatus

Aluevaikuttavuus

Opiskelija kehittää osaamistaan toimia alueella varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä lastentarhanopettajana.

Kansainvälisyys

Opiskelija kehittää osaamistaan toimia varhaiskasvatuksen opettajana/ sosionomina alueella olevissa päiväkodeissa, joissa puhuttu kieli on jokin muu kuin opiskelijan äidinkieli.

Opiskelumateriaali

1. Turja, L. & Hujala, E. (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. 2016. PS-kustannus. 3. päivitetty painos.
2. Järvinen, K. & Mikkola, P. Oletko sä meidän kaa? Näkökulmia osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen varhaiskasvatuksessa. 2015. Pedatieto Oy
3. Rintakorpi, K. & Vihmari-Henttonen, E. Tää on meidän maailma! Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. 2017. Lasten Keskus
4. Muu opettajan ilmoittama materiaali

Arviointikriteerit

Taso 1: Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti varhaispedagogiikan toimintamuotoja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan monipuolista, pedagogista ja lapsilähtöistä toimintaa lapsiryhmälle.
- käyttää saatuja tietoja ja arvioida omaa osaamistaan ja toimintaansa kasvattajana tukien lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista.

Taso 3: Opiskelija osaa
- valita ja soveltaa asiantuntevasti varhaispedagogiikan toimintamuotoja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan monipuolista, pedagogista ja lapsilähtöistä toimintaa lapsiryhmälle.
- soveltaa saatuja tietoja ja reflektoida omaa osaamistaan ja toimintaansa kasvattajana tukien lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista.

Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa ja arvioida laaja-alaisesti varhaispedagogiikan teorioita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan monipuolista, pedagogista ja lapsilähtöistä toimintaa lapsiryhmälle.
- analysoida saatuja tietoja ja kehittää niiden pohjalta omaa osaamistaan ja toimintaansa kasvattajana tukien lapsen yksilöllistä kasvua, kehitystä ja oppimista kokonaisvaltaisesti.


Takaisin