VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosionomikoulutus (SA) > 2014V > Vuosi 1 > Sosiaalialan ammattietiikka (SSAA0301)

Sosiaalialan ammattietiikka

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAA0301
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: SA 2014V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2015)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Bragge, Aira
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2015

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
13S-SA-1A5.1.2015 – 5.6.2015Aira BraggeSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
14S-SA-1B5.1.2015 – 5.6.2015Aira BraggeSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
15S-SA-1VK5.1.2015 – 5.6.2015Aira BraggeSuomi8.12.2014 – 19.1.2015

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy eettisiin kysymyksiin ja oppii huomioimaan toiminnassaan ympäristön ja yhteiskunnan eettiset vaatimukset. Opiskelija muodostaa käsityksen suomalaisen yhteiskunnan ja sosiaalialan eettisestä perustasta ja jäsentää yhteisöstä ja yhteiskunnasta sekä yksilön tarpeista nousevia sosiaalipoliittisia tavoitteita sosiaalipalveluissa. Opiskelija sisäistää ammatin eettiset periaatteet ja menettelytavat.

Opiskelijan työmäärä

Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Sisältö

Eettiset arvoperustat; yksilön vastuu, velvollisuudet ja moraali. Suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion sekä sosiaalialan arvot, tavoitteet ja ihmiskäsitykset. Sosiaalialan eettiset periaatteet. Työntekijän arvot ja eettinen vastuu. Asiakkaiden arvot, normit ja kulttuuritaustat.

Opiskelumateriaali

Arki, arvot, elämä, etiikka. Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Talentia 2005 http://www.talentia.fi/files/1649_Etiikkaopas2005.pdf

Juujärvi, Myyry & Pesso (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. -soveltuvin osin.
Räikkä, J., Kotkavirta, J. & Sajama, S. (1995). Hyvä ammattilainen: johdatus ammattietiikkaan. Helsinki: Painatuskeskus. -soveltuvin osin
Sajama,S. 1993. Arkipäivän filosofiaa:kertomus ihmisestä tiedon hankkijana ja arvoratkaisujen tekijänä 2.p. Helsinki. Kirjayhtymä. -soveltuvin osin.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, ryhmätehtäviä, itsenäinen opiskelu.

Arviointikriteerit

Taso 5: Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (reflektointi) sosiaalialan ammattieettisestä näkökulmasta, myös kriittisesti. Opiskelija osaa keskustella sosiaalialaan liittyvistä eettisistä ongelmatilanteista. Opiskelija osaa ratkaista sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä eettisiä ristiriitatilanteita. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja on halukas osallistumaan oman alansa kehittämiseen.

Taso 3-4: Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa (reflektointi) sosiaalialan ammattieettisestä näkökulmasta, myös kriittisesti. Opiskelija osaa pohtia yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Opiskelija osaa ratkaista yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä eettisiä ristiriitatilanteita. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti.

Taso 1-2: Opiskelija tietää sosiaalityöhön vaikuttavat sosiaalialan työn arvot, etiikan ja ihmiskäsityksen sekä ammattieettiset periaatteet. Opiskelija osaa pohtia ohjattuna sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Opiskelija tuntee sosiaalialan ammatin eettisen vastuun.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu pienryhmätehtäviin ja aktiivisuuteen lähiopetustunneilla. Numeerinen arviointi

Arvosanan korottaminen tapahtuu tenttien uusintatenttipäivänä.


Takaisin