VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Ympäristöteknologian koulutus (YT) > 2016 > Vuosi 3 > Vesistöjen suojelu (IEYS1301)

Vesistöjen suojelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: IEYS1301
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: YT 2016
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2018-2019)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Niemelä, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2018-2019

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
2I-YT-3N, I-YT-4N31.8.2018 – 26.10.2018Riitta NiemeläSuomi20.8.2018 – 17.9.2018

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii ymmärtämään luonnonvesissä tapahtuvia kemiallisia, fysikaalisia ja biologisia prosesseja sekä ihmisen toiminnan vaikutusta niihin. Opiskelija osaa arvioida vesistön tilaa sen kemiallisten ominaisuuksien perusteella.
Opiskelija tuntee yleisimmät vesistöjen kunnostuksessa käytettävät menetelmät ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri kohteisiin sekä kunnostuskustannuksia. Opiskelija on perehtynyt haja-asutuksen jätevesien käsittelymenetelmiin.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 42 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 39 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Sisältö

Luonnonvesien koostumukseen vaikuttavat kemialliset ja fysikaaliset prosessit. Vesivarat, vesistöjen pilaantuminen ja limnologian perusteet. Vesiensuojelun keskeinen käsitteistö ja lainsäädäntö. Vesinäytteenotto. Vesistöjen kunnostusmenetelmät ja niiden kustannukset. Haja-asutuksen jätevesien käsittelymenetelmät.

Opiskelumateriaali

Luennot.

Penttinen, Kari & Niinimäki, Juhani. 2010. Vesiensuojelun perusteet ja vesistöjen kunnostus. Opetushallitus.
Särkkä, Jukka. 1996. Järvet ja ympäristö. Limnologian perusteet. Gaudeamus.
Ulvi, Teemu & Lakso, Esko (toim.). 2005. Järvien kunnostus. Edita, Suomen ympäristökeskusKettunen, Ilpo, jne. 2008. Vesistötietoa näytteenottajille. Ympäristöopas. Suomen ympäristökeskus.
Sarvilinna, Auli & Sammalkorpi, Ilkka.2010. Rehevöityneen järven kunnostus ja hoito. SYKE.
Näreaho, Jormola, Laitinen & Sarvilinna. 2006. Maatalousalueen perattujen purojen luonnonmukainen kunnossapito. SYKE.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustyöt sekä tutustuminen lähiseudun kunnostuskohteeseen.

Arviointikriteerit

Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat.
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita.
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita.

Arviointimenetelmät

Tentti ja harjoitustyöt.


Takaisin