Markkinoinnin perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0207 |
OPS: | TK 2024 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024-2025) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Malin, Timo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3021 | LT2024-1A, LT2024-1B | 19.8.2024 – 22.12.2024 | Timo Malin | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3023 | LT2023-1D, LT2024-1C, LT2024-1D | 19.8.2024 – 22.12.2024 | Eeva Välikangas | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3025 | LT2024-1O | 19.8.2024 – 22.12.2024 | Eeva Välikangas | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3026 | TK2024-1A, TK2024-1B | 6.1.2025 – 29.4.2025 | Jonna Ollila-Orava | Suomi | 1.12.2024 – 12.1.2025 |
3028 | LT2024V-1T | 19.8.2024 – 15.12.2024 | Heidi Skjäl | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamistavoite keskittyy markkinoinnin kilpailukeinojen, 4P-malliin, hallitsemiseen. 4 kilpailukeinoa koostuu tuotteesta, hinnasta, saatavuudesta ja viestinnästä. Kilpailukeinojen syvempään soveltamiseen päästäkseen opiskelija osaa ensin analysoida markkinoiden toimintaympäristön; kuten PESTE-mallin, kuluttajakäyttäytymisen perusteet ja ideaaliasiakassegmentoinnin.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa luoda markkinoiden toimintaympäristöraportin ja kilpailukeinot valitsemalleen liikeidealle. Opiskelija pystyy tiimeissä ideoimaan ja kehittämään uusia innovaatioita (innovaatio-osaaminen) sekä toimimaan tehokkaasti ja rakentavasti tiimissä. Opiskelija ymmärtää sitoutumisen ja yhteistyön merkityksen tiimitoiminnassa (tiimiosaaminen). Opiskelija hallitsee vuorovaikutustaidot (työyhteisön vuorovaikutusosaaminen), mukaan lukien kuuntelutaito, keskustelutaito, ja esiintymisosaaminen. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta (palautteenantotaito).
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
- Bergström, Seija & Leppänen, Arja 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy. Helsinki. Saatavilla kirjautumalla Tritonian svuilla E-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/tritonia/9789513783082
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, projektityöskentely, ryhmätyöt.
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät
Tehtävät:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet
1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti
Arviointimenetelmät
Arvioinnissa käytetään numeerista skaalaa (0-5). Arviointi tapahtuu projektituotoksen ja tehtävien pohjalta.