VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Terveydenhoitajakoulutus (TH) > 2015 > Vuosi 2 > Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I (SSHA0404)

Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHA0404
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: TH 2015
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2016-2017)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Melender, Hanna-Leena
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2016-2017

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-TH-2A29.8.2016 – 23.12.2016Pirjo Peltomäki, Regina NurmiSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
2S-SH-1DK29.8.2016 – 16.12.2016Pirjo Peltomäki, Regina NurmiSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
3S-SH-2A29.8.2016 – 16.12.2016Pirjo Peltomäki, Regina NurmiSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
4S-SH-2B29.8.2016 – 16.12.2016Pirjo Peltomäki, Regina NurmiSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
5S-SH-2C29.8.2016 – 16.12.2016Paula HakalaSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
6S-SH-1CK29.8.2016 – 16.12.2016Paula HakalaSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
7S-SH-1VK17.11.2016 – 19.1.2017Marjo-Riitta HimanenSuomi22.8.2016 – 25.11.2016

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofisen ja eettisen perustan. Opiskelija osaa laatia perustellun tutkimussuunnitelman. Opiskelija osaa käyttää perustellen tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä. Kehittämisprojektin osalta integroidaan opintojaksoon Projektiosaaminen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 80 h
- mistä ohjattua opiskelua: 40 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 40 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltävät opinnot: Opiskelu oppimisympäristössä; Hoitotyön teoreettinen perusosaaminen

Sisältö

Tiedon, tieteen ja tutkimuksen/kehittämistoiminnan suhde. Tieteenfilosofiset lähestymistavat tutkimukseen. Tutkimusetiikka. Tiedon haku ja käsittely. Tutkimuksen/kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen laatiminen. Tutkimussuunnitelman. Aineistonkeruumenetelmät. Kehittämissuunnitelman laatiminen ja kehittämisprojektin toteutus ja työmenetelmien käyttöönotto: ks opintojakso Projektiosaaminen.

Opiskelumateriaali

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Planpoint Oy. Saatavissa: http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf .
Muu ilmoitettava materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot 18 h, seminaarit 20 h, tentti 2 h.

Arviointikriteerit

Taso 5: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön sekä tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien keskeisen sisällön ja soveltaa niitä perustellen uudessa kontekstissa
- kuvata tutkimussuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen perustellen

Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön ja tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien sisällön, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- kuvata pääpiirteissään tutkimussuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen

Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä filosofisia ja eettisiä käsitteitä ja tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- nimetä tutkimussuunnitelman sisältöalueet, mutta ei osaa kuvata eikä soveltaa niitä tarkemmin

Arviointimenetelmät

Tentti 50%. Numeerinen arviointi 0-5.
Seminaarityö 50%. Numeerinen arviointi 0-5.


Takaisin