VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen (T-LY) > 2013 > Vuosi 1 > Strateginen johdon laskentatoimi (TLYS0007)

Strateginen johdon laskentatoimi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLYS0007
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: T-LY 2013
Taso: Tradenomi (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2013-2014)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Virtanen, Henrik
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso Seinäjoen ammattikorkeakoulu.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää, kuinka johdon laskentatoimea voidaan käyttää strategisen suunnittelun ja ohjauksen tukena yritysjohdon vaativissa ammattitehtävissä. Opiskelija myös huomaa, kuinka taloushallinto voi toimia ennemmin businesspartnerin kuin perinteisen numeron murskaajan roolissa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 135 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
-mistä itsenäistä opiskelua: 111 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Toimintolaskenta, suorituskykymittaristot (balanced scorecard), elinkaarilaskenta, laatu-kustannuslaskenta ja tavoitekustannuslaskenta.

Opiskelumateriaali

• Ellram L.M. (2006) “The Implementation of Target Costing in the United States: Theory Versus Practice”, Journal of Supply Chain Management, Vol. 42:1, pp. 13-26.
• Guilding C., Cravens K.S., Tayles M. (2000) “An international comparison of strategic management accounting practices”, Management Accounting Research, Vol. 11, 1, pp. 113-135.
• Hogue Z. (2004) Strategic Management Accounting, Concepts, Processes and Issues, 2nd edition, Spiro Press.
• Järvenpää M., Länsiluoto A., Partanen V. ja Pellinen J. (2010) Talousohjaus ja kustannuslaskenta, WSOYpro, ISBN 978-951-0-35813-9.
• Länsiluoto A. ja Järvenpää M. (2006) ”Elinkaarilaskennalla tuotekustannukset hallintaan”, Tilisanomat, Nro. 1, pp. 40-43.
• Länsiluoto A. ja Jossens V. (2007) ”Laatukustannuslaskenta auttaa parantamaan laatua ja kannattavuutta”, Tilisanomat, Vol. 28 Issue 3, pp. 68-71.
• Malmi T., Peltola J. ja Toivanen J. (2002) Balanced scorecard, rakenna ja sovella tehokkaasti, Kauppakaari: Helsinki
• Kurssin aikana määriteltävä kirjallisuus

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, kirjallisuustehtävät ja/tai yrityscaset sekä omaan yritykseen/organisaatioon liittyvä kehittämistehtävä.

Arviointikriteerit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Arvioinnissa huomioidaan työskentelymenetelmät, ongelmanratkaisukyky ja kyky soveltaa opittua tietoa työelämän käytänteiden kehittämiseksi.


Takaisin