VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen (T-LY) > 2013 > Vuosi 1 > Tieteellinen kirjoittaminen (TLYS0001)

Tieteellinen kirjoittaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLYS0001
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: T-LY 2013
Taso: Tradenomi (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2013-2014)
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Mannila, Margit
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2013-2014

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
22.9.2013 – 20.12.2013Margit MannilaSuomi16.8.2013 – 20.9.2013

Osaamistavoitteet

Tieteellisen kirjoittamisen kurssilla opiskelija saa käsityksen siitä, kuinka lukea, analysoida, soveltaa ja tuottaa tieteellistä tekstiä. Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan omaa kirjoittamistaan prosessina ja ymmärtää tekstin tuottamisen työvaiheiden merkityksen oman työnsä kannalta. Opintojakson harjoituksilla pyritään tukemaan opiskelijaa itsenäisenä ajattelijana ja kirjoittajana.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 54 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 11 h
-mistä itsenäistä opiskelua: 43 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Tieteellisen raportin lukeminen, tieteellisen tekstin kirjoittaminen, tieteellisen raportin rakenne, lähteiden käyttö, lähdeviitteiden käyttö, tietokannat

Opiskelumateriaali

Opintoja ja oppimista tukeva kirjallisuus
Suomenkielinen perusteos tutkimuksesta ja tieteellisestä kirjoittamisesta:
•Hirsjärvi, Remes & Sajavaara (2009). Tutki ja kirjoita. 15. painos. Tammi.

Muutamia menetelmäoppaita
•Aaltola, J. & Valli, R. (toim.). (2010). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja ainestonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. PS-kustannus.
•Aaltola, J. & Valli, R. (toim.). (2010). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia alittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. PS-kustannus.
•Hurtig, J. Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (toim.) (2010). Ajattele itse! PS-kustannus.
•Räsänen, P., Anttila, A-H. & Melin, H. (toim.). (2005). Tutkimus menetelmien pyörteissä. Sosiaalitutkimuksen lähtökohdat ja valinnat. PS-kustannus.
•Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2009). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
•Valli, R. (2001). Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS-kustannus.

Verkossa
•Gradutakuu http://www.gradutakuu.fi/
•Saukkonen, P. Tutkielmanteon tukisivut. Helsingin yliopisto: Valtiotieteellinen tiedekunta. http://www.valt.helsinki.fi/staff/psaukkon/tutkielma/index.html

Englanninkieliset
•Huff, A.S. (2008). Designing Research for Publication. Thousand Oaks : SAGE Publications.
•Huff, A.S. (1998). Writing for Scholarly Publication. Thousand Oaks : SAGE Publications.
•Tibbetts, A. (1982). Ten Rules for Writing Readably. IEEE Trasactions of Professional Communication 25(1), 10-13.
•Belcher, W.L. (2009). Writing Your Journal Article in 12 Weeks. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut ja tehtävät.

Arviointikriteerit

1 Opiskelijalla on perusymmärrys tieteellisestä kirjoittamisesta.
3 Opiskelijalla on hyvä tietämys tieteellisestä kirjoittamisesta ja osaa soveltaa tietoaan käytäntöön.
5 Opiskelija erinomainen tietämys tieteellisestä kirjoittamisesta ja osaa soveltaa tietoaan käytäntöön erittäin hyvin.

Arviointimenetelmät

Osaamistavoitteiden saavuttamista mitataan aktiivisuuden ja harjoitustöiden kautta. Arvioinnissa huomioidaan kyky soveltaa opittua tietoa käytännössä.


Takaisin