Tutkimusmenetelmät ja raportointi II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLA0902 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | T-LT 2013 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Peltola, Mikko |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-LT-3K | 1.9.2015 – 18.12.2015 | Mikko Peltola, Ossi Koskinen | Suomi | 14.8.2015 – 30.10.2015 |
2 | T-LT-3M | 1.9.2015 – 18.12.2015 | Kim Skåtar, Mikko Peltola | Suomi | 14.8.2015 – 30.10.2015 |
3 | T-LT-3T | 1.9.2015 – 18.12.2015 | Mikko Peltola, Mika Ylinen | Suomi | 14.8.2015 – 30.10.2015 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella käyttökelpoiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella empiirisen tutkimuksen ottaen huomioon tutkimuksen tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Opiskelija osaa laatia oman aineistonsa keruuseen soveltuvan mittausvälineen. Opiskelija tuntee keskeiset laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä oman tutkimuksensa vaatimassa laajuudessa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 108 h.
-Luennot ja harjoitukset 40 h.
-Ohjattu työskentely oman tutkimuksen parissa 12 h.
-Itsenäinen työskentely 56 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tutkimusmenetelmät ja raportointi I.
Sisältö
Johdatus tieteenfilosofiaan, tutkimusmenetelmän valinta tutkimusongelman pohjalta, empiirisen tutkimuksen suunnittelu, keskeiset laadulliset ja määrälliset menetelmät ja niiden soveltaminen omassa tutkimuksessa.
Opiskelumateriaali
Eriksson, P. & Kovalainen, A. (2009). Qualitative methods in Business Research. London: Sage.
Holopainen, M. & Pulkkinen, P. (2008). Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY.
Muu opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset 40 h.
Ohjattu työskentely oman tutkimuksen parissa 12 h.
Itsenäinen työskentely oman tutkimuksen parissa 56 h.
Arviointikriteerit
5 Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella johdonmukaisen empiirisen tutkimuksen ottaen huomioon tutkimuksen tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Opiskelija osaa laatia oman aineistonsa keruuseen soveltuvan, teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakennetun laadukkaan mittausvälineen, joka on testattu. Opiskelija tuntee hyvin keskeiset laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä oman tutkimuksensa vaatimassa laajuudessa.
3 Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella käyttökelpoiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella toteutuskelpoisen empiirisen tutkimuksen ottaen huomioon tutkimuksen tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Opiskelija osaa laatia oman aineistonsa keruuseen soveltuvan, teoreettiseen viitekehykseen pohjautuvan mittausvälineen. Opiskelija tuntee keskeiset laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja osaa hyödyntää niitä oman tutkimuksensa vaatimassa laajuudessa.
1 Opiskelija osaa valita tutkimusongelman perusteella käyttökelpoiset tutkimusmenetelmät. Hän osaa suunnitella toteutuskelpoisen empiirisen tutkimuksen. Opiskelija osaa laatia empiirisen mittausvälineen teoreettista viitekehystä hyödyntäen. Opiskelija tuntee joitakin keskeisiä laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja osaa hyödyntää niitä omassa tutkimuksessaan.
Arviointimenetelmät
Menetelmätentti 30 %
Raportti, jossa on kuvattu oman tutkimuksen menetelmien valinta sekä suunnitelma empiirisen tutkimuksen toteuttamiseksi 70 %