VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Oppiminen, opetus ja ohjaus (SSHP1405) > 2019-2020

Oppiminen, opetus ja ohjaus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP1405
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SH 2019 / 2019V
TH 2019
Taso: Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2019-2020 / 2020)
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Kallio, Suvi
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2019-2020

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliLähiop.Ilmoittautuminen
15S-SH-1A6.1.2020 – 24.5.2020Miia JoensuuSuomi22 h16.12.2019 – 14.1.2020
16S-SH-1B2.9.2019 – 22.12.2019Karina Björninen, Suvi KallioSuomi22 h19.8.2019 – 9.9.2019
17S-SH-1CK2.9.2019 – 22.12.2019Suvi KallioSuomi 19.8.2019 – 9.9.2019
18S-SH-1DK2.9.2019 – 22.12.2019Suvi KallioSuomi 19.8.2019 – 9.9.2019
19S-TH-1A6.1.2020 – 24.5.2020Suvi KallioSuomi22 h16.12.2019 – 14.1.2020
 S-SH-2DKP1 – P1 (2019-2020)Suvi KallioSuomi22 h 
 S-SH-2CKP2 – P2 (2019-2020)Suvi KallioSuomi22 h 

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää kasvatustieteen peruskäsitteitä ja perehtyy kasvatukseen omien kokemustensa kautta. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteellisistä lähtökohdista oppimiseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä.

Opiskelija osaa ohjata asiakasta sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä, oman terveytensä edistämisessä ja sairautensa hoidossa. Opiskelija huomioi ohjaukseen liittyvät erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa opiskelijaohjauksen pääperiaatteet.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 54h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 26 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 28 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja

Sisältö

Kasvatustieteen peruskäsitteiden soveltaminen käytäntöön sekä yksilön ja ryhmän ohjaamisen taidot

Opiskelumateriaali

Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.

Peltonen, H. Kasvattajana sosiaali- ja terveysalan ammateissa sekä muita kasvatusalan lähteitä. 2004. Tampere: Tammi.
Opettajan osoittama muu materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Lähiopetus, opetustapahtuma (pohjautuu väestön terveyden edistämisen kurssiin), ryhmätehtävä/essee

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi

Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää johdonmukaisesti luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä

Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä

Arviointimenetelmät

Kirjallinen työ ja opetustapahtuma


Takaisin