VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Sosiaalipalvelutyön kehittäminen (SSAS0214)

Sosiaalipalvelutyön kehittäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAS0214
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2010 / 2010V / 2011 / 2012 / 2012V / 2013
SA 2014 / 2014V / 2015 / 2016
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2012-2013 / 2013 / 2013-2014 / 2014-2015 / 2015 / 2015-2016 / 2016-2017 / 2017 / 2017-2018 / 2018-2019)
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Bragge, Aira
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliLähiop.Ilmoittautuminen
1S-SA-3SP7.1.2013 – 1.3.2013Håkan SödermanSuomi 7.12.2012 – 7.1.2013
2S-SA-3SPV7.1.2013 – 1.3.2013Håkan SödermanSuomi 7.12.2012 – 7.1.2013
3S-SA-3SP7.1.2014 – 30.5.2014Aira BraggeSuomi 9.12.2013 – 10.1.2014
4S-SA-3SP5.1.2015 – 1.5.2015Aira BraggeSuomi 8.12.2014 – 12.1.2015
5S-SA-3SPV5.1.2015 – 20.2.2015Aira BraggeSuomi 8.12.2014 – 12.1.2015
6S-SA-3SP4.1.2016 – 30.4.2016Aira BraggeSuomi 7.12.2015 – 10.2.2016
7S-SA-3SP, S-SA-3SPV9.1.2017 – 28.4.2017Aira BraggeSuomi 12.12.2016 – 16.1.2017
8S-SA-3SP8.1.2018 – 1.6.2018Aira BraggeSuomi 11.12.2017 – 15.1.2018
9S-SA-3SP7.1.2019 – 2.6.2019Aira BraggeSuomi22 h10.12.2018 – 14.1.2019

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2018-2019

Osaamistavoitteet

• Opiskelija perehtyy sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiin.
• Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen sosiaalipalvelutyön kehittämisessä.
• Opiskelija osaa käyttää sosiaalialan asiakastyössä syntyvää tietoa työn kehittämisen välineenä.

Opiskelijan työmäärä

Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Perus- ja ammattiopinnot

Sisältö

Toimijalähtöinen kehittäminen, arviointisuunnitelma, sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarviointimenetelmiä

Opiskelumateriaali

Auranen Johanna, Hakalisto Arja, Hiltunen-Toura Maarit, Hämäläinen-Abdessamad Maija, Kaski Päivi, Myllärinen Tarja, Sipilä Anita, Sutela Riikka & Väisänen Raija 2005. Arviointi osana sosiaalialan kehittämistä. Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisuja A. 1:2005.
Colin, Robson 2001. Käytännön arvioinnin perusteet: opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Tampere.
Seppänen-Järvelä, Riitta 1999. Luottamus prosessiin. Kehittämistyön luonne sosiaali- ja terveysalalla. STAKES. Tutkimuksia 104.
Seppänen-Järvelä, Riitta & Vataja Katri (toim.) 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Juva.
Toikko, Timo 2012. Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat. Tampere.
Opettajan ilmoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, toiminnallisia menetelmiä, keskusteluja, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

TASO K5
•Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (sosiaalialan työssä).
•Opiskelija osaa yhdistää teorian ja käytännön (muodostamaan kokonaisuuden)
•Opiskelija osaa luoda kehittämistarpeiden pohjalta uudenlaisen toimintatavan (sosiaalialan työssä).

TASO H3-H4
•Opiskelija analysoi omaa toimintaansa (reflektointi, SWOT), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa vertailla sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiä (hyödyt ja haitat)
•Opiskelija osaa käyttää (soveltaa) sosiaalialan asiakastyössä syntyvää tietoa työn kehittämisen välineenä.

TASO T1-T2
•Opiskelija tietää sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiä.
•Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen sosiaalipalvelutyön kehittämisessä.


Takaisin