VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sairaanhoitajakoulutus (SH) > 2015 > Vuosi 3 > Eri-ikäisten terveydenhoito (SSHP3301)

Eri-ikäisten terveydenhoito

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP3301
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SH 2015
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2017-2018)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Puska, Anne
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2017-2018

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-TH-3A1.9.2017 – 22.12.2017Helena LeppänenSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
2S-SH-3CK, S-SH-3DK8.1.2018 – 1.6.2018Helena LeppänenSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
4S-SH-3A, S-SH-3B8.1.2018 – 1.6.2018Anne Puska, Sanna SaikkonenSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
6S-SH-3C8.1.2018 – 1.6.2018Anne PuskaSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
7S-SH-3VK8.1.2018 – 1.6.2018Anne PuskaSuomi11.12.2017 – 15.1.2018

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.

Osaamistavoitteet

- Tunnistaa terveyden ja terveyden edistämisen teoreettiset
lähtökohdat.
- Ymmärtää terveyden edistämisen terveyspolitiikkaa ja
johtamista.
- Osaa arvioida ja kehittää terveyttä edistäviä elin- ja
toimintaympäristöjä.
- Osaa arvioida ja kehittää terveyttä edistävää yhteistyötä ja
palveluita.
- Osaa seurata ja arvioida terveyden edistämistä.
- Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisten
terveyden edistämisessä.
- Ymmärtää väestön terveyskäyttäytymistä, terveyseroja ja
siihen yhteydessä olevia tekijöitä.
- Osaa edistää eri-ikäisten terveyttä.
- Osaa rokotukset ja rokottamisen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 107 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 55 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

- Terveyden ja terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
- Terveydenhoitotyön kehittyminen.
- Hallituksen terveyspoliittiset tavoitteet.
- Ympäristön vaikutus terveyteen.
- Eri-ikäisten terveyskäyttäytyminen.
- Terveyssuositukset ja elintapamuutosten tukeminen
- Lasta odottavan perheen, koululaisen, opiskelijan, työikäisen
ja iäkkään ihmisen terveys, terveyden edistäminen ja
terveydenhoitotyö.
- Matkailijan terveys ja rokotukset.

Opiskelumateriaali

Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki
Rokottajan käsikirja, (www.thl.fi)
Hallituksen terveyden edistämisen politiikkaohjelma, Valtioneuvosto 2007. (www.vn.fi)
Terveyden edistämisen laatusuositus, Sosiaali- ja terveysministeriö 2006. (www.stm.fi)
Ohjeita ja käytäntöjä lasten ja nuorten
terveyden edistämiseen 2010 (http://www.sitra.fi/julkaisut/muut/Tienviitat.pdf)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut ja ryhmätyöt 31 h; opiskelijoiden esitykset ympäristön vaikutuksesta terveyteen 6 h; harjoitustunnit 14 h.

Arviointikriteerit

Arvosana 5:
Opiskelija
- osaa arvioida terveyttä edistävää yhteiskuntapolitiikkaa
- ymmärtää ympäristön merkityksen terveyden edistämiselle
- ymmärtää eri toimijoiden merkityksen terveyden
edistämiseksi
- osaa edistää eri-ikäisten terveyttä huomioiden erilaiset
taustat
- osaa keskeiset terveystarkastukseen liittyvät toimenpiteet
- toimii työssä ja vapaa-ajalla huomioiden ympäristön ja
turvallisuuden.

Arvosana 3:
Opiskelija
- Tietää pääosin terveyttä edistävästa yhteiskuntapolitiikkasta.
- Ymmärtää pääosin ympäristön merkityksen terveyden
edistämiselle.
- Tietää eri toimijoita terveyden edistämisessä.
- Osaa huomioida eri-ikäisten terveyttä huomioiden erilaiset
taustat.
- Selviytyy keskeisistä terveystarkastukseen liittyvistä
toimenpiteistä.
- Toimii työssä ja vapaa-ajalla huomioiden ympäristön ja
turvallisuuden.

Arvosana 1:
Opiskelija osaa
- Huomioida ohjatusti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden
vaikutuksen terveyden edistämiseen.
- Toimia vastuullisesti suorittaessaan eri ikäisille ja eri
elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä
terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta toiminta
kokeilevaa ja hapuilevaa.
- Toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä vaarantamatta
itsensä ja muiden turvallisuutta.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen koe 80 %, luennoilla läsnäolo 10 %, ympäristöterveydenhuollon tehtävä ja esitys 10 %.
Arviointi (0-5)


Takaisin