Asiakastyö ja asiantuntijaviestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0507 |
OPS: | SA 2018V / 2019 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2020 / 2020-2021) |
Lukukausi: | Kevät / Syksy |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Långsjö, Kati |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2020-2021
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SA2019-2A, SA2019-2B | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Aira Bragge, Henrik Niemelä | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee sosiaalialan asiakasprosessin ja siinä käytettävät työvälineet sekä osaa hyödyntää niitä käytännön asiakastilanteissa.
- ilmaista itseään työelämän esiintymistilanteissa.
- laatia vaikuttavan viestinnän asiakirjoja ja toimia kokouksissa ja neuvotteluissa.
- ymmärtää viestinnän merkityksen sekä yhteisön että oman työnsä kannalta ja haluaa jatkuvasti parantaa omia taitojaan.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä 156 tuntia, josta luentoja ja harjoituksia 66 tuntia.
Sisältö
• Asiantuntijaviestintä:
sosiaalialan viestinnän erityispiirteet, suullinen ja kirjallinen vaikuttaminen, puheviestintä, yhteisö- ja ryhmäviestintä, kokoukset ja neuvottelut, asiakastyön kirjaaminen,
vuorovaikutustilanteissa ja reflektiokyvyn kehittäminen
Asiakastyö:
• asiakasprosessi ja sen dokumentointi
• yksilöön kohdistuva asiakastyö
• alkukartoitus ja asiakassuunnitelma
• asiakashaastattelun tekeminen
• verkostonäkökulma asiakastyön prosessissa
• asiakastyön vaikuttavuus
• oman rohkeuden lisääminen
Opiskelumateriaali
Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WSOY.
Särkelä, A. 2001 Välittäminen ammattina. Tampere. Vastapaino
Roivas, M. Karjalainen A. L. 2013 Sosiaali- ja terveysalan viestintä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, kenttähaastattelut.
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa
- käyttää yleisimpiä työvälineitä sosiaalialan asiakastyössä.
- hahmottaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan.
- selviytyy työelämän edellyttämissä viestintätilanteissa.
Taso 3: Opiskelija
- hallitsee asiakastyön prosessissa käytettävät työvälineet
- osaa valita asiakastilanteeseen soveltuvat työtavat ja työvälineet sekä perustella ratkaisunsa.
- kuvata oman viestintäosaamisensa ja vuorovaikutustaitojensa tason.
- ilmaista itseään sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti työelämän edellyttämissä tilanteissa.
Taso 5: Opiskelija osaa
- soveltaa ja kehittää asiakastyön työvälineitä asiakaslähtöisesti ja luovasti.
- analysoida ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohtia ja luonnetta.
- ilmaista itseään selkeästi ja kiinnostavasti työelämän edellyttämissä tilanteissa ja osoittaa valmiutta kehittää taitojaan edelleen.
Arviointimenetelmät
Asiantuntijaviestintä: Hyväksytyt puheviestintäharjoitukset, numeerisesti (0-5) arvioitava kirjallinen tehtävä.
Asiakastyö: Kirjallinen raportti