Sosiaalialan tietoperusta ja sosiaalinen hyvinvointi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SAPA0203 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SA 2016V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2017) |
Laajuus: | 7 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SA-1VK | 24.8.2017 – 22.12.2017 | Aira Bragge, Sanna Keskikuru, Kati Långsjö, Riikka Koivula | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2019-2020.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
* sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan keskeisimmät teoriat
* ymmärtää sosiaalialan teoriapohjan käytännön soveltamismahdollisuuksia sosiaalityön työkentillä.
* etikka -käsitteen ja sen lähikäsitteitä
* eettiset ohjeet ja säännöt
* ihmiskäsityksiä
Sisältö
Sosiaalityön historia ja keskeiset käsitteet. Ihmisen sosiaalisaatio, sosiaalinen kompetenssi, sosiaalinen pääoma ja sosiaalisten taitojen kehittyminen. Sosiokulttuurisen työn periaatteet ja toimintamallit.
etiikka -käsitteenä ja sen lähikäsitteitä
arvot
eettiset ohjeet ja säännöt
maailmankuva ja -katsomus, ihmiskäsityksiä
Yhteiskunnalliset haasteet, joihin sosiaalialan työllä pyritään vastaamaan
Arviointikriteerit
Taso T1-T2: Opiskelija on perehtynyt opintojaksolla ilmoitettuun materiaaliin ja osoittaa perehtyneisyytensä sovitulla menettelyllä
Opiskelija tietää sosiaalialan työhön vaikuttavat arvot, etiikan ja ihmiskäsityksen sekä eettiset ohjeet ja säännöt.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Taso H3-H4: Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan tietoperustaa ja nähdä yhteyksiä sosiaalialan käytännön työhön.
Opiskelija osaa pohtia ihmiskäsitystä sosiaalialan näkökulmasta.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän tavoitteiden mukaisesti.
Taso K5: Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida sosiaalialan tietoperustaa kriittisesti ja johdonmukaisesti.
Opiskelija osaa kriittisesti pohtia ihmiskäsitystä sosiaalialan näkökulmasta.
Opiskelija osaa koordinoida ja edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa.