Sosiaalialan asiakastyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAH0002 |
Tyyppi: | Pakollinen / Harjoittelu |
OPS: | SA 2015 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2016-2017) |
Laajuus: | 11 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
11 | S-SA-2A | 6.3.2017 – 2.6.2017 | Aira Bragge, Ann-Sophie Blomqvist, Kati Långsjö, Riku Niemistö, Sinikka Palosaari | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
12 | S-SA-2B | 6.3.2017 – 2.6.2017 | Ann-Sophie Blomqvist, Kati Långsjö, Riku Niemistö | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy harjoittelupaikassaan ihmisten toimintakykyyn ja elämänhallintaan vaikuttaviin yksilöllisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin tekijöihin. Opiskelija perehtyy johonkin toimintakyvyn kannalta keskeiseen sosiaaliseen ongelmaan yksilön ja perheen kannalta. Opiskelija tuntee erilaisia sosiaalialan työmenetelmiä ongelmien ehkäisemiseksi, lievittämiseksi ja poistamiseksi. Opiskelija tuntee erilaisia sosiaalisen tuen muotoja yksilön ja yhteisön toimintakyvyn ja osallisuuden tukemiseksi. Opiskelija harjaantuu toimimaan työyhteisön ja erilaisten ryhmien jäsenenä ja ohjaajana erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija hankkii tietoa erilaisista sosiaalipalveluiden ja hyvinvointipalveluiden toteuttamistavoista sekä palvelukykyyn, laatuun, vaikuttavuuteen ja taloudellisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Opiskelijan työmäärä
Ohjattu harjoittelu 293 h, josta oppimistehtävään varattu 14h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Harjoittelu: perehtyminen asiakkuuteen. Edeltävät teoriaopinnot.
Sisältö
Erilaiset sosiaalihuollon asiakaspalveluun liittyvät ohjaus-, tukemis- ja neuvontatehtävät sosiaalityön, lastensuojelun, päihdehuollon, vanhus- ja vammaispalvelutyön, työvoimahallinnon, Kansaneläkelaitoksen tai järjestöjen palveluissa.
Arviointikriteerit
Hyväksytty
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Oppimistehtävät on tehty
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen työssä
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla
Hylätty
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on sosiaalialan eettisten periaatteiden vastaista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Oppistehtäviä ei ole tehty
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritettu harjoittelu, kirjallinen raportti. Suoritusmerkintä.