VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosionomikoulutus (SA) > 2014V > Vuosi 1 > Ihminen asiakkaana ja toimijana työyhteisössä (SSAP0202)

Ihminen asiakkaana ja toimijana työyhteisössä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAP0202
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SA 2014V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2015)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Långsjö, Kati
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2015

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
11S-SA-1A1.9.2015 – 19.12.2015Katja Valkama, Sanna SaikkonenSuomi21.8.2015 – 13.9.2015
12S-SA-1B1.9.2015 – 19.12.2015Katja Valkama, Sanna SaikkonenSuomi21.8.2015 – 13.9.2015
13S-SA-1C1.9.2015 – 19.12.2015Katja Valkama, Sanna SaikkonenSuomi21.8.2015 – 13.9.2015

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää sosiaalialan asiakkuuteen liittyvät erityispiirteet. Hän osaa sosiaalialan asiakastyössä tarvittavia perusvuorovaikutustaitoja ja ymmärtää sosiaalialan työssä jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää nykyaikaisen, joustavan työyhteisön tunnusmerkit ja toimintaperiaatteet sekä osaa kehittää omaa työyhteisöään niiden mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä kontaktiopetusta 65 tuntia ja itsenäistä opiskelua 70 tuntia
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja.

Sisältö

Työmotivaation ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen, itsetuntemus vuorovaikutuksen osapuolena, henkilökemiat, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, sosiaalialan työn monimuotoisuus, työ- ja organisaatiokäyttäytymisen perusteet, henkilöstön palkkaukseen ja perehdytykseen liittyvät asiat.

Opiskelumateriaali

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka ja Saarnio 2009. Ammattina sosionomi.
Tony Dunderfelt. Henkilökemia.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot (Asiakkuus 18 h + Toimijana työyhteisössä 31 h + yhteinen seminaari 8h), harjoitukset, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu.

Arviointikriteerit

Taso 5: Opiskelija osaa toimia työyhteisön kehittäjänä. Opiskelija osaa arvioida sosiaalialan työtä parempien työkäytäntöjen kehittämiseksi.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa työelämää koskevaa teoriaa erilaisiin työyhteisöihin (teorian ja käytännön yhteensovittaminen). Opiskelija kykenee tiedon perusteella analysoimaan omaa työyhteisöään.
Taso 1-2: Opiskelija tunnistaa toimivan työyhteisön piirteitä. Opiskelija osaa kuvailla sosiaalialan asiakkuutteen ja työtehtäviin liittyviä erityispiirteitä.

Arviointimenetelmät

Harjoituksiin ja ryhmätöihin osallistuminen, kirjallinen tehtävä tai tentti. Numeerinen arviointi.


Takaisin