Osaamisen kehittäminen ja johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSYS1202 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SY 2014 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2014-2015) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2014-2015
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
5 | S-SY-1Y | 5.1.2015 – 15.5.2015 | Regina Nurmi | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa oppivan organisaation periaatteita ja organisaation toimintaan vaikuttavia eettisiä ja muita arvoja toimintaan. Opiskelija osaa suunnitelmallisesti kehittää omaa ja henkilöstön osaamista, rikastavaa vuorovaikutusta ja työhyvinvointia. Opiskelija tuntee keskeiset sosiaali- ja terveysalan henkilöstöä ohjaavat normit ja säädökset sekä henkilöstön osaamista ja voimavaroja tarkastelevat mittarit.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- itsenäistä opiskelua 111 h
Sisältö
• Inhimillisten voimavarojen johtaminen ja sen haasteet
• Henkilöstöjohtaminen
• Ikäjohtaminen
• Dialogisuus
• Hyvinvoiva työyhteisö
• Palvelujen turvallisuus
• Itsensä johtaminen
• Esimies- ja alaistaidot
• Vuorovaikutus ja palautteen antaminen
• Esimiehen oikeudet ja velvollisuudet
Opiskelumateriaali
Laaksonen, H ym. (2005). Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
STM (2009). Johtamisella laatua ja työhyvinvointia sosiaalialalle. Julkaisuja 17. Saatavissa: http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1481072#fi
STM (2009). Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa hoitotyöhön. Julkaisuja 18. Saatavissa: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name= DLFE- 10623.pdf
Viitala R 2013. Henkilöstöjohtaminen: strateginen kilpailutekijä. Helsinki: Edita.
Yukl, G, 2013. Leadership in Organizations. Boston : Pearson.
Äimälä, Åström & Nyyssölä. 2012. Käytännön työoikeutta esimiehille. Helsinki, Sanoma Pro.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento- ja seminaariopetusta 24 t, ohjattua verkko-opiskelua (Moodle) sekä itsenäistä opiskelua 111 h (yht 135 h).
Arviointikriteerit
Taso 5:
- opiskelija osaa suunnitelmallisesti kehittää omaa ja henkilöstön osaamista, rikastavaa vuorovaikutusta ja työhyvinvointia
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveysalan henkilöstöä ohjaavia normeja ja säädöksiä
- osaa arvioida henkilöstön osaamista ja voimavaroja eri menetelmillä
Taso 3:
- opiskelija ymmärtää organisaation toimintaan vaikuttavia eettisiä ja muita arvoja
- osaa käyttää henkilöstön osaamista ja voimavaroja tarkastelevia mittareita
Taso 1:
- opiskelija tuntee oppivan organisaation periaatteet
- tuntee keskeiset sosiaali- ja terveysalan henkilöstöä ohjaavat normit ja säädökset sekä henkilöstön osaamista ja voimavaroja tarkastelevat mittarit
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana määräytyy verkko-opiskelutehtävien, itsenäisten ja ryhmissä tehtävien kirjallisten tuotosten arvioinnista sekä opiskelijan itsearvioinnista. Numeerinen arviointi (1-5).