VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (S-SY) > 2014 > Vuosi 1 > Palveluprosessien kehittäminen ja johtaminen (SSYS1201)

Palveluprosessien kehittäminen ja johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSYS1201
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SY 2014
Taso: Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2014-2015)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Isosaari, Ulla
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2014-2015

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
6S-SY-1Y5.1.2015 – 15.5.2015Hanna-Leena Melender, Ulla IsosaariSuomi8.12.2014 – 12.1.2015

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää organisaation toimintaprosesseja, tunnistaa näytön tasot ja asteet näyttöönperustuvan toiminnan mahdollistamiseksi, tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmärakenteet ja rahoitusjärjestelmät. Opiskelija tunnistaa kolmannen sektorin mahdollisuudet varteenotettavana palvelujen tuottajana toimialalla. Opiskelija osaa keskeiset palvelujen laadun varmistuksen menetelmät ja tunnistaa eettiset kehittämistarpeet toiminnoissa. Opiskelija osaa analysoida palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia ympäristöön.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- itsenäistä opiskelua 111 h

Sisältö

•Näyttöön perustuva toiminta
• Prosessien johtaminen
• Laatujohtaminen
• Laatutyöskentely ja laadunvarmistus
• Toiminnan arviointi ja vaikuttavuus

Opiskelumateriaali

Korteniemi, P. & Borg P.(2008). Kohti näyttöön perustuvaa ammatillista käytäntöä. Työpapereita 23. Helsinki: Stakes.
Gomm, R. & Davis C. (Eds.) (2000). Using Evidence in Health and Social Care. London: Sage, Open University Press.
Lumijärvi, I. & Jylhäsaari J. (1999). Laatujohtaminen ja julkinen sektori. Helsinki: Gaudeamus.
Pohjola A, Kemppainen T & Väyrynen S (toim.) 2012. Sosiaalityön vaikuttavuus. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
STM (2009) Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa hoitotyöhön. Toimintaohjelma 2009-2011. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:18. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1478007
Virtanen, P. (2007). Arviointi: Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
Virtanen, P. & Wennberg M. (2005). Prosessijohtaminen julkishallinnossa. Helsinki: Edita.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Seminaariluonteista lähiopetusta 24 h, ohjauttua verkko-opiskelua ja ryhmätyö (Moodle) sekä itsenäistä opiskelua 111 h (yht 135 h)

Arviointikriteerit

Taso 5:
- opiskelija osaa arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa näyttöönperustuvan toiminnan periaatteiden mukaan
- hallitsee laatutyön periaatteet ja osaa soveltaa laadun ja arvioinnin menetelmiä

Taso 3:
- opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet
- ymmärtää rahoitusjärjestelmien periaatteet ja vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaan
- ymmärtää laatutyön ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa

Taso 1:
- opiskelija tuntee näytön tasot ja asteet näyttöönperustuvan toiminnan mahdollistamiseksi
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmärakenteet ja rahoitusjärjestelmät
- tuntee keskeiset laadun ja arvioinnin menetelmät

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana määräytyy verkko-opiskelutehtävien suorittamisesta, ryhmätyön arvioinnista sekä opiskelijan itsearvioinnista. Numeerinen arviointi (1-5).


Takaisin