VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hoitotyö (S-SH) > 2011T > Vuosi 1 > Terveyden edistämisen perusteet (SSHA0102)

Terveyden edistämisen perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHA0102
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SH 2011T
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2011-2012)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Kajan, Elina
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2011-2012

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
8S-TH-1A24.10.2011 – 27.4.2012Anne Puska, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Pirjo Peltomäki, Ritva AlaniemiSuomi3.10.2011 – 30.10.2011
9 9.1.2012 – 1.6.2012Anne Puska, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Ritva AlaniemiSuomi7.12.2011 – 15.1.2012
11S-SH-1A5.3.2012 – 25.5.2012Elina Kajan, Ritva Alaniemi, Sanna SaikkonenSuomi13.2.2012 – 11.3.2012
12S-SH-1B5.3.2012 – 25.5.2012Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Ritva Alaniemi, Sanna SaikkonenSuomi13.2.2012 – 11.3.2012

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden, mielenterveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat. Opiskelija tuntee seksuaaliterveyden perusteet. Opiskelija nimeää ja kuvaa keskeisimmät suomalaiset kansansairaudet ja niiden riskit sekä perehtyy kansansairauksien ehkäisyyn ja terveysongelmien vähentämiseen. Opiskelija tuntee suomalaiset ravitsemussuositukset. Opiskelija hallitsee ehkäisevän päihdetyön perusteet.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 65 h
- mistä itsenäistä opiskelua 70 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Terveys ja mielenterveys käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Päihteet, päihteidenkäytön ilmiöt. Seksuaaliterveys. Käsitteet kansanterveystiede ja –työ, suomalaisen kansanterveyden ongelmat,
riskit sekä niiden ennaltaehkäisy.Suomalaiset ravitsemussuositukset.

Opiskelumateriaali

Ryttyläinen, Valkama (2010) Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Savola, Koskinen-Ollonqvist.Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert (2010) Mielenterveyshoitotyö. WSOYpro, soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus

Arviointikriteerit

Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioida omaa ja työyhteisön eettistä toimintaa

Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- kriittisesti etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti kehittäen omaa ja muun työyhteisön eettistä toimintaa

Arviointimenetelmät

tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)


Takaisin