Vanhusten hoitotyön perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SHA0301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2005T |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2005-2006) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2005-2006
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SH-1A | 22.8.2005 – 21.10.2005 | Sinikka Mäkynen | Suomi | 18.8.2005 – 2.9.2005 |
2 | S-SH-1B | 22.8.2005 – 16.12.2005 | Sinikka Mäkynen | Suomi | 18.8.2005 – 2.9.2005 |
3 | S-SH-1C | 22.8.2005 – 16.12.2005 | Sinikka Mäkynen | Suomi | 18.8.2005 – 2.9.2005 |
4 | S-TH-1A | 22.8.2005 – 14.10.2005 | Outi Vekara | Suomi | 18.8.2005 – 2.9.2005 |
5 | 2.1.2006 – 3.3.2006 | Sinikka Mäkynen | Suomi | 1.1.2006 – 27.1.2006 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää vanhenemiseen liittyvät rakenteelliset, toiminnalliset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset sekä niiden merkitykset yksilön ja yhteiskunnan kannalta.
Opiskelija tuntee vanhuusiän tavallisimmat sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät.
Opiskelija osaa auttaa vanhusta hänen toimintakykynsä ja aktiivisuutensa ylläpitämisessä.
Opiskelija arvostaa ikääntyneen ihmisen elämänhistoriaa ja kokemusta terveyden ulottuvuuksilla sekä oppii suunnittelemaan ja soveltamaan toimintakykyä ylläpitävää ja kuntoutumista edistävää huolenpitoa ja hoitotyötä.
Sisältö
Vanheneminen ja vanhuksen hoitotyö ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Gerontologia tieteenalana. Ikämuutokset tiedonkäsittelyssä, niiden merkitys vanhusten oppimisessa ja ohjaamisessa, toimintakyvyn ylläpidossa sekä kuntouttavassa hoitotyössä. Sairaan ja dementoituneen vanhuksen hoitotyö. Palvelujärjestelmät ja verkostot. Vanhustenhoidon erityiskysymyksiä.
Opiskelumateriaali
- Lyyra T-M, Pikkarainen A. & Tiikkainen P. 2007. Vanheneminen ja terveys. Hoitotieto. Edita.
- Tilvis, R. et al. (toim) 2001. Geriatria. Vanheneminen ja palvelujärjestelmät s. 14-43 ja erityiskysymyksiä s. 281-382. Helsinki. Duodecim.
- Jaettu oppimismateriaali. Luennot.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät ja harjoitukset. Itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Tentti, tehtävä. Numeerinen arviointi.