VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Asiakaslähtöinen työ lasten ja perheiden kanssa (S-AL) > 2012 > Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus (SAL0102)

Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SAL0102
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-AL 2012
Taso: Erikoistumiskoulutus
Laajuus: 8 op
Vastuuopettaja: Hyttilä-Huhta, Tytti
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-AL-1E29.10.2012 – 26.4.2013Ann-Sophie Blomqvist, Håkan Söderman, Kati Långsjö, Riku Niemistö, Tytti Hyttilä-HuhtaSuomi8.10.2012 – 29.10.2012

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee huolen puheeksioton periaatteet ja käytännöt ja harjoittelee huolen puheeksiottoa käytännössä. Opiskelija saa valmiuksia käyttää toiminnallisia ja luovia menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävään työhön. Opiskelija syventää osaamistaan asikastyössä ja saa uusia työvälineitä asiakkaiden kanssa työskentelyyn. Opiskelija ymmärtää työnohjauksen merkityksen oman työn tukena.

Sisältö

Huolen puheeksioton tavoitteet, ennakointi ja toteuttaminen. Dialogisuus. Huolen vyöhykkeet. Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys. Yhteisöllisyys. Draama menetelmänä, tarinat lähteenä. Opiskelijan kehittymisalueiden löytäminen asiakasvuorovaikutuksessa ja asiakashaastattelutaitojen syventäminen. Asiakasvuorovaikutusta tukevat työmenetelmät. Työnohjaus.

Opiskelumateriaali

Eriksson, Esa & Arnkil Tom. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakes: oppaita nro 60. 2009.
Hanna-Liisa Liikanen. Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia. Opetusministeriön julkaisuja 2010:1.
Vänskä, Laitinen-Väänänen, Kettunen & Mäkelä. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita 2011.
Opettajan osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset mm. puheeksiottokokeilu, luovat ja toiminnalliset harjoitukset ja oppimistehtävät. Asiakastilanteiden simulointi.

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi hyl0-k5


Takaisin