Tyska 2 (B1)
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RTRP0436 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot |
OPS: | R-TR 2012 |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2013-2014) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Granlund, Sören |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2013-2014
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 2.9.2013 – 28.2.2014 | Kristina Frank | Ruotsi | 16.8.2013 – 30.11.2013 |
Osaamistavoitteet
Målet är att ge studeranden det ordförråd och de grundläggande kunskaper i tyska som krävs i arbetslivet. Studeranden innehar tillräckligt med kunskaper för att förstå och kunna uttrycka sig i situationer som gäller arbetet. Studeranden är beredd att förbättra sina språkkunskaper både muntligt och skriftligt för att vara förtrogen med språket inom näringslivet och för att erhålla de språkkunskaper som behövs för de fördjupade studierna av språket. Studeranden förstår och kan använda språket muntligt och skriftligt i olika situationer som berör affärsvärlden.
Opiskelijan työmäärä
Totala arbetsbördan 108 h
- närstudier 52 h
- självstudier 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Gymnasiekunskaper eller motsvarande, t. ex. Tyska A1.
Sisältö
Den grundläggande terminologin inom arbetslivet och näringslivet: att presentera arbetsplatsen, att komma överens om möten och sammanträden, att knyta affärskontakter. Telefonspråk, affärskontakter, mässbesök. Affärskorrespondens. Muntliga övningar.
Opiskelumateriaali
Miebs, U. Vehovirta, L. 1996. Kontakt Deutsch. Deutsch für berufliche Situationen. Stockholm. Sveriges utbildningsradio.
Annat material erhålls i samband med föreläsningarna.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Närundervisning, grupparbeten, individuella studier.
Arviointikriteerit
1= Studerande har nöjaktiga muntliga och skriftliga färdigheter.
3= Studerande har goda muntliga och skriftliga färdigheter och kan använda sina kunskaper i praktiken.
5= Studerande har utmärkta muntliga och skriftliga färdigheter och kan använda sina kunskaper i praktiken och i arbetslivet.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, godkända övningar, presentationer, skriftlig tentamen, utförda hem- och distansuppgifter.