Markkinoinnin perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | RMRP0201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | R-MR 2011V |
Taso: | Restonomi (AMK) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Björkman, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 29.8.2011 – 1.6.2012 | Päivi Björkman | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
2 | 24.10.2011 – 2.3.2012 | Päivi Björkman | Suomi | 3.10.2011 – 30.10.2011 |
3 | 29.10.2012 – 1.3.2013 | Päivi Björkman | Suomi | 8.10.2012 – 29.10.2012 |
4 | 29.10.2012 – 1.3.2013 | Päivi Björkman | Suomi | 8.10.2012 – 29.10.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija saa valmiudet toteuttaa luovasti ja tuloksellisesti markkinointia yrityksissä ja yhteisöissä sekä osaa laatia toimivan liikeidean ja toteuttaa sitä markkinoinnin kilpailukeinoja käyttäen.
Opiskelijan työmäärä
työmäärä yht. 135 h
lähitunnit ja tentti 65 h
itsenäinen työskentely 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
ei tarvita
Sisältö
Markkinoinnin lähtökohdat, sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen. Liikeidean laatiminen, segmentointi ja tuotepäätökset. Suomalaisen vähittäiskaupan toiminta. Yrityksen hinta- ja saatavuuspäätökset ja laatu kilpailukeinona.
Opiskelumateriaali
Bergström, S. - Leppänen, A. 2003. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita Prima Oy.
Blythe, J. 2001. Essentials of Marketing. Harlow. Prentice Hall. (osittain)
muu luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmä- ja harjoitustyöt, projetityö ja yrityskäynnit.
Arviointikriteerit
1: Tietää, mitkä ulkoiset ja sisäiset tekijät vaikuttavat yrityksen toimintaan. Osaa laatia liikeidean ympäristön mukaan. Ymmärtää markkinointikäsitteiden sisällön ja markkinoinnin prosesseja.
3: Edellisen lisäksi osaa seurata markkinoinnin tuloksellisuutta ja soveltaa teorioita käytännön tasolla erilaisissa kilpailutilanteissa.
5: Edellisten lisäksi osaa analysoida ja yhdistellä markkinoinnin teorioita ja käyttää niitä innovatiivisesti yrityksen strategian työkaluina.
Arviointimenetelmät
numeerinen arviointi (0-5)
tentti 80 %
harjoitustyöt ja raportit 20 %