VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Liiketalouden koulutus (LT) > 2019V > Vuosi 1 > Markkinoinnin perusteet (TLA0208)

Markkinoinnin perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLA0208
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2019V
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2019-2020)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Salonen, Klaus
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2019-2020

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3T-LT-1V6.1.2020 – 24.5.2020Klaus SalonenSuomi16.12.2019 – 14.1.2020

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa laatia markkinointisuunnitelman ja ymmärtää sen keskeisimmän sisällön sekä osaa käyttää markkinoinnin peruskilpailukeinoja.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 65 h
- itsenäistä opiskelua 70
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja.

Sisältö

Markkinointisuunnitelman laatiminen. Sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen, markkinoinnin kannattavuus. Segmentointi ja 4P mallin tuotepäätökset, hintapäätökset, saatavuuspäätökset ja markkinointiviestinnän elementit.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Blythe, Jim 2012. Marketing Essentials 2008-2009. The Chartered Institute of Marketing CIM. Routledge. Butterwoth-Heinemann. Saatavilla myös kirjautumalla http://site.ebrary.com/lib/vamklibrary. Hakunimi: "CIM Coursebook Marketing Essentials".
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmä-, henkilökohtaisesti arvioitavat harjoitustyöt ja projektityö.

Arviointikriteerit

Henkilökohtaisesti arvioitavat tehtävät:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät

Tehtävät, tiimityö ja projekti:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet

1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5). Henkilökohtaiset tehtävät 30 %, Projektityö 50%, Tiimityö 20%.


Takaisin