Markkinointistrategia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLS1204 |
Tyyppi: | Pakollinen |
OPS: | LT 2017 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2019-2020) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Niittykoski, Jukka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | T-LT-3M | 28.10.2019 – 23.2.2020 | Heidi Skjäl, Timo Malin | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2020-2021.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää markkinointistrategian roolin yrityksen päätöksenteossa. Opiskelija osaa markkinointistrategian laatimisprosessin vaiheet, osaa kerätä tietoa toimintaympäristöstä ja markkinoista, osaa huomioida kilpailutilanteen strategiapäätöksissä, osaa kehittää erilaisia markkinointistrategioita ja osaa soveltaa markkinoinnin kilpailutekijöitä strategian toteuttamisessa, osaa seurata valitun strategia toteutumista.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 108 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52h
- mistä itsenäistä opiskelua: 56
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Markkinoinnin perusteet, Sales Management, Palvelujen markkinointi, Suhdemarkkinointi.
Sisältö
Markkinointistrategian rooli organisaation päätöksenteossa. Markkinointistrategian laatimisprosessin vaiheet. Toimintaympäristö- ja markkinatiedon keruu, kilpailutilanteen huomioiminen, tuote-hinta, saatavuus ja viestintästrategioiden kehittäminen, vahvojen brändien kehittäminen ja strategian toteutumisen seuranta.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
Aaker, D. (2008): Strategic Market Management, John Wiley & Sons, Inc.
David, F (2011): Strategic Management, Prentice Hall.
Kotler, P. & Keller, K. (2009): Marketing Management. Prentice Hall. Luvut 2,3,9,10,11,12,14,15,17,20.
Muu luennoitsijan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitustyö ja tentti.
Arviointikriteerit
Tentti:
5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa
Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Ryhmätyöt ja harjoitustyö (40%), aktiivinen osallistuminen opetukseen (10%) ja tentti (50%).