VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Ympäristöteknologia (I-YT) > 2009V > Vuosi 3 > Maisema ja maankäyttö (IYA0604)

Maisema ja maankäyttö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: IYA0604
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: I-YT 2009V
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2011-2012)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Laaja, Martti
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2011-2012

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
5I-YT-3N29.8.2011 – 23.12.2011Vesa-Matti HonkanenSuomi19.8.2011 – 4.9.2011
6I-YT-3V9.1.2012 – 27.4.2012Vesa-Matti HonkanenSuomi7.12.2011 – 15.1.2012

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy ympäristökokonaisuuksien toiminnallisiin periaatteisiin eri mittakaavatasoilla. Opiskelija syventää kokonaisnäkemystään maiseman eri osatekijöistä paikallisesti ja alueellisesti. Opiskelija ymmärtää maiseman toiminnallisia prosesseja ja osaa ohjata maisemarakenteen tulevia kehityslinjoja ja suunnitella laajempia ympäristökokonaisuuksia ottaen huomioon luontoperustan suunnittelulle asettamat lähtökohdat Opiskelija kehittää laaja-alaista näkemystään ja taitojaan ympäristöselvitysten ja –suunnitelmien laatimistehtäviin.

Sisältö

Maisemakokonaisuuksien toiminallisuus ja kehityslinjat, maisemamaakuntajako ja maakunnallinen viheraluejärjestelmä; valtakunnallisesti arvokkaan maisema-alueet ja kulttuurihistorialliset ympäristöt; yhdyskuntarakenteen muutosprosessien ekologiset ja sosiaaliset ulottuvuudet; elinympäristön toiminallisuus ja laatu; ympäristön luonnonmukainen suunnittelu; urbaanin luontoperustan kehittäminen ja elvyttäminen; maisemasuojelun kehityslinjat

Opiskelumateriaali

Opettajan jakama materiaali sekä kurssin alussa erikseen ilmoitettava kirjallisuus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, tutustuminen teoriaan, käytännön esimerkkeihin ja suunnitelmiin, harjoitusterhtävät ja kirjalliset tutkielmat sekä opintovierailut.

Arviointimenetelmät

Opiskelija osoittaa oppimisensa tentillä, kirjallisislla tutkielmilla sekä soveltavilla harjoitustehtävillä. Numeerinen arviointi.


Takaisin