Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus
Structure Type: | Study unit |
---|---|
Code: | SAL0102 |
Type: | Compulsory / Professional Studies |
Curriculum: | S-AL 2012 |
Level: | Specialisation Education |
Credits: | 8 cr |
Responsible Teacher: | Hyttilä-Huhta, Tytti |
Language of Instruction: | Finnish |
Courses
Impl. | Group(s) | Study Time | Teacher(s) | Language | Enrolment |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-AL-1E | 2012-10-29 – 2013-04-26 | Ann-Sophie Blomqvist, Håkan Söderman, Kati Långsjö, Riku Niemistö, Tytti Hyttilä-Huhta | Finnish | 2012-10-08 – 2012-10-29 |
Learning Outcomes
Opiskelija tuntee huolen puheeksioton periaatteet ja käytännöt ja harjoittelee huolen puheeksiottoa käytännössä. Opiskelija saa valmiuksia käyttää toiminnallisia ja luovia menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävään työhön. Opiskelija syventää osaamistaan asikastyössä ja saa uusia työvälineitä asiakkaiden kanssa työskentelyyn. Opiskelija ymmärtää työnohjauksen merkityksen oman työn tukena.
Contents
Huolen puheeksioton tavoitteet, ennakointi ja toteuttaminen. Dialogisuus. Huolen vyöhykkeet. Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys. Yhteisöllisyys. Draama menetelmänä, tarinat lähteenä. Opiskelijan kehittymisalueiden löytäminen asiakasvuorovaikutuksessa ja asiakashaastattelutaitojen syventäminen. Asiakasvuorovaikutusta tukevat työmenetelmät. Työnohjaus.
Recommended or Required Reading and Other Learning Resources/Tools
Eriksson, Esa & Arnkil Tom. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakes: oppaita nro 60. 2009.
Hanna-Liisa Liikanen. Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia. Opetusministeriön julkaisuja 2010:1.
Vänskä, Laitinen-Väänänen, Kettunen & Mäkelä. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita 2011.
Opettajan osoittama materiaali
Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods
Luennot, harjoitukset mm. puheeksiottokokeilu, luovat ja toiminnalliset harjoitukset ja oppimistehtävät. Asiakastilanteiden simulointi.
Assessment Methods
Numeerinen arviointi hyl0-k5