Palaminen ja polttoaineet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | IY00BE81 |
OPS: | YT 2022 |
Taso: | Insinööri (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2023-2024) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Sten, Pekka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2023-2024
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3004 | YT2022-2 | 28.8.2023 – 17.12.2023 | Irma Hyry, Maarit Mäkelä | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3005 | ET2022-2, ET2022-2A, ET2022-2B | 4.3.2024 – 28.4.2024 | Maarit Mäkelä | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2024-2025.
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on käsitys palamisen perusilmiöistä ja hän osaa ratkaista yksinkertaisia termokemiallisia laskutehtäviä. Opiskelija tietää tavallisimmat Suomessa käytetyt polttoaineet ja niiden valmistuksen pääpiirteet.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä on 135 h, mistä työjärjestykseen merkittyä opiskelua 45 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kemia, Johdatus tekniikan matematiikkaan
Sisältö
Lämpökemian perusteet kiinnittäen erityistä huomiota palamisreaktioihin ja -laskuihin. Yleiskatsaus Suomessa käytettäviin polttoaineisiin. Öljynjalostuksen tärkeimmät vaiheet ja Porvoon jalostamon tuotteet. Energiakaasut. Eräiden biopolttoaineiden valmistus ja käyttö.
Opiskelumateriaali
Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. & Pohjakallio, M. 2018-2019. Tekniikan kemia. 14.-15. painos. Edita. Luvut 8 ja 9 soveltuvin osin.
van Gerpen, J., Shanks, B., Pruszko, R., Clements, D., & Knothe, G. 2004. Biodiesel Production Technology. NREL National Renewable Energy Laboratory. Saatavissa Internetissä http://www.nrel.gov/docs/fy04osti/36244.pdf s. 1 - 22
Jones, Carla S. & Mayfield, Stephen P. 2016. Our energy future. Introduction to renewable energy and biofuels. University of California Press. Luku 7.
Muu opettajan Moodleen kokoama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Oppimisen perustan muodostavat oppitunnit, harjoitustehtävät, oppikirjallisuus ja raportit ekskursioilta/vierailuilta. Pelkkä oppituntien ja Moodlessa julkaistavien Power Point -esitysten seuraaminen ja sisällön painaminen mieleen ei kuitenkaan riitä. Oppiminen toteutuu parhaiten oppikirjallisuuteen itsenäisesti perehtymällä, harjoitustehtäviä ratkaisemalla ja raportit kirjoittamalla.
Arviointikriteerit
Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita
Arviointimenetelmät
Tentti ja raportit. Harjoitustehtäviä riittävästi ratkaisemalla voi korottaa hyväksyttyä arvosanaa.