VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Ympäristöteknologian koulutus (YT) > 2022 > Vuosi 2 > Palaminen ja polttoaineet (IY00BE81)

Palaminen ja polttoaineet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: IY00BE81
OPS: YT 2022
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2023-2024)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Sten, Pekka
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2023-2024

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3004YT2022-228.8.2023 – 17.12.2023Irma Hyry, Maarit MäkeläSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3005ET2022-2, ET2022-2A, ET2022-2B4.3.2024 – 28.4.2024Maarit MäkeläSuomi1.12.2023 – 12.1.2024

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2024-2025.

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on käsitys palamisen perusilmiöistä ja hän osaa ratkaista yksinkertaisia termokemiallisia laskutehtäviä. Opiskelija tietää tavallisimmat Suomessa käytetyt polttoaineet ja niiden valmistuksen pääpiirteet.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaistyömäärä on 135 h, mistä työjärjestykseen merkittyä opiskelua 45 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Kemia, Johdatus tekniikan matematiikkaan

Sisältö

Lämpökemian perusteet kiinnittäen erityistä huomiota palamisreaktioihin ja -laskuihin. Yleiskatsaus Suomessa käytettäviin polttoaineisiin. Öljynjalostuksen tärkeimmät vaiheet ja Porvoon jalostamon tuotteet. Energiakaasut. Eräiden biopolttoaineiden valmistus ja käyttö.

Opiskelumateriaali

Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. & Pohjakallio, M. 2018-2019. Tekniikan kemia. 14.-15. painos. Edita. Luvut 8 ja 9 soveltuvin osin.

van Gerpen, J., Shanks, B., Pruszko, R., Clements, D., & Knothe, G. 2004. Biodiesel Production Technology. NREL National Renewable Energy Laboratory. Saatavissa Internetissä http://www.nrel.gov/docs/fy04osti/36244.pdf s. 1 - 22

Jones, Carla S. & Mayfield, Stephen P. 2016. Our energy future. Introduction to renewable energy and biofuels. University of California Press. Luku 7.

Muu opettajan Moodleen kokoama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Oppimisen perustan muodostavat oppitunnit, harjoitustehtävät, oppikirjallisuus ja raportit ekskursioilta/vierailuilta. Pelkkä oppituntien ja Moodlessa julkaistavien Power Point -esitysten seuraaminen ja sisällön painaminen mieleen ei kuitenkaan riitä. Oppiminen toteutuu parhaiten oppikirjallisuuteen itsenäisesti perehtymällä, harjoitustehtäviä ratkaisemalla ja raportit kirjoittamalla.

Arviointikriteerit

Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita
Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita

Arviointimenetelmät

Tentti ja raportit. Harjoitustehtäviä riittävästi ratkaisemalla voi korottaa hyväksyttyä arvosanaa.


Takaisin