VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > UUDO-erikoistumiskoulutus (UUDO) > 2022 > Vuosi 1 > Kehittämistehtävä (UU00BG25)

Kehittämistehtävä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: UU00BG25
OPS: UUDO 2022
Taso: Erikoistumiskoulutus
Opiskeluvuosi: 1 (2022-2023)
Laajuus: 10 op
Vastuuopettaja: Saikkonen, Sanna
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2022-2023

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3001UUDO2021-1E5.8.2021 – 6.8.2022Riku Niemistö, Sanna SaikkonenSuomi 
3002UUDO2022-1E23.5.2022 – 31.7.2023Riku Niemistö, Sanna SaikkonenSuomi25.5.2022 – 5.6.2022

Osaamistavoitteet

Kehittämistehtävä tehdään monitoimijaisessa yhteistyössä kansalaisten, julkisen, yksityisen ja/tai kolmannen sektorin kanssa. Kehittämistehtävässä sovelletaan palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja oikean työelämähaasteen ratkaisussa. Työelämästä tuleva kehittämistehtävä pohjautuu palvelun käyttäjien, palvelun ja sen kontekstin ymmärryksen kartoittamiseen. Tämän avulla luovassa ja kokeilevassa prosessissa rakennetaan

palvelukokemuksia, jotka ovat kilpailukykyisiä ja ihmisille ystävällisiä. Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto. Kehittämistehtävän parissa työskennellään pienryhmissä (3 opiskelijaa/ryhmä). Kehittämistehtävä käsittää kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi. Opiskelijat esim. haastattelevat ja/tai havainnoivat palveluiden asiakkaita, työntekijöitä tai potilasjärjestön asiantuntijoita/kokemusasiantuntijoita. Työelämän edustajat ovat mukana yhteiskehittämispajoissa ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja. Asiakkaat/sidosryhmät ovat kehitettävän palvelun testaajina



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

soveltaa monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä

tunnistaa monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä erilaisia toimijoita ja toimijuuden rooleja

nimetä ja selittää palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi, pilotointi ja arviointi

soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja työelämähaasteenratkaisussa

hyödyntää omaa substanssiomaamistaan monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä

selittää näyttöön perustuvan toimintatavan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa

työskennellä osana ryhmän jäsenenä ja osallistua kehittämistehtävän ratkaisemiseen

hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisessä

ohjata ja uudistaa työyhteisön ja työn toimintaa



Kehittämistehtävässä tavoitteet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija voi laventaa osaamistaan sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Erikoistumiskoulutuksessa uutta tietoa rakennetaan monitoimijaisesti oman ydinosaamisen päälle. Tämä luo jokaiselle opiskelijalle oman osaamisen kehittymispolun ja antaa näin mahdollisuuksia hyödyntää osaamista valmistuttuaan erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon konteksteissa ja tehtävissä.


Takaisin