3D-mallinnus ja animaatiot
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TTS3203 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | T-TK 2010 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2012-2013) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Rajala, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | T-TK-4DI | 7.1.2013 – 26.4.2013 | Päivi Rajala | Suomi | 7.12.2012 – 7.1.2013 |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää 3D-grafiikan periaatteet ja osaa tuottaa 3D-grafiikkaa ja -animaatioita. Hän osaa 3D-mallinnuksen työtavat. Hän osaa animoinnin, teksturoinnin, valaistuksen ja renderöinnin sekä kameratoiminnot. Opiskelija osaa käyttää 3D-mallinnuksen keinoja erilaisissa käyttötarkoituksisssa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
graafisen tuotannon työkalut
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan kolmiulotteisen mallintamisen periaatteita, tekniikoita ja työskentelymenetelmiä. Opintojaksolla mallinnetaan perusprimitiivejä ja 3D-mallinnuskohteita sekä yhdistetään 2D-/3D-malleja. Mallinnuksen osana luodaan omia materiaaleja ja tekstuureita, säädetään valaistusta ja kameratoimintoja. Lopputuloksena on korkealaatuisia 3D-mallinnuskuvia ja -animaatioita.
Opiskelumateriaali
Murdock, K. L. 2014. Autodesk 3ds Max 2014 Bible.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Virtuaalituetut luennot ja oppimistehtävät 75 h ja itsenäinen harjoitustyö 60 h.
Arviointikriteerit
5 = Opiskelija osaa käyttää 3D-animointiin ja -3D-grafiikkaan tarkoitettuja työkaluja erinomaisesti, ja hallitsee 3D-tuotannon periaatteet, tekniikat ja toimitatavat erinomaisesti sekä osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan projekteissa.
3 = Opiskelija osaa käyttää 3D-animointiin ja -3D-grafiikkaan tarkoitettuja työkaluja hyvin, ja hallitsee 3D-tuotannon periaatteet, tekniikat ja toimitatavat sekä osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan projekteissa.
1 = Opiskelija osaa käyttää 3D-animaatioon ja 3D-grafiikkaan tarkoitettuja työkaluja, ja tuntee 3D-tuotannon periaatteet, tekniikat ja toimitatavat.
Arviointimenetelmät
Oppija osoittaa osaamisensa tekemällä harjoitukset ja harjoitustyön (100 %). Arvioinnissa käytetään numeerista skaalaa (0-5).