VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Tietotekniikan koulutus (TT) > 2020V > Vuosi 3 > Ohjelmistotuotannon käytännöt (ITTS3201)

Ohjelmistotuotannon käytännöt

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: ITTS3201
OPS: TT 2020V
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2022-2023)
Lukukausi: Kevät
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Kankaanpää, Timo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2022-2023

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3008TT2020-3, TT2020-3A, TT2020-3B, VY-2-ICAT, YHT-VY-1, YHT-VY-2, YHT-VY-20, YHT-VY-21, YHT-VY-229.1.2023 – 29.4.2023Ghodrat Moghadampour, Jari Töyli, Timo Kankaanpää, Tommi RintalaSuomi1.12.2022 – 9.1.2023
3009TT2020V-3, TT2020V-3A, TT2020V-3B9.1.2023 – 13.5.2023Magnus SundellSuomi1.12.2022 – 9.1.2023

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2023-2024.

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää miten tietojärjestelmien avulla voidaan tukea ja kehittää organisaatioiden toimintaa. Opiskelijaa tuntee ja ymmärtää ohjelmistoprojektin vaiheet ja vaihejakomallien vaikutuksen ohjelmistoprojektin johtamiseen. Opiskelija osaa soveltaa vesiputousmallia tai ketterää ohjelmistokehitystä. Opiskelija osaa käyttää keskeisimpiä UML-kuvausmenetelmiä ja tunnistaa ohjelmistoprojektin määrittely- ja suunnitteludokumentit.

Opiskelijan työmäärä

135 h, josta lukujärjestykseen merkittyä lähiopetusta VAMKissa 70 h ja yliopistolla 48 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Olio-ohjelmointi.

Sisältö

Perusosaaminen: Miten tietojärjestelmät tukevat organisaatioiden tavoitteita. Ohjelmistoprojektin perusvaiheet. Muuttuva vaatimustenhallinta. Vaatimustenmäärittely-dokumentin kirjoittaminen. Vaatimusten yksilöinti ja priorisointi. Projektinhallinta, ohjelmistoprojektin jako tehtäviin. Projektien vaihejakomallien erot. Ketterä ohjelmistokehitys (agile) ohjelmistoprojektin hallinnassa (esim. Scrum). UML:n käyttötapaus-, luokka-,sekvenssi- ja pakkauskaaviot. Käyttötapausten kuvaaminen. Ohjelmistosuunnittelu (arkkitehtuuri ja moduulisuunnittelu).
Täydentävä osaaminen: Tietojärjestelmästrategia. Mockup-työkalun käyttäminen. Ohjelmistoprojektin projektinhallintatyökalut. Projektisuunnitelman kirjoittaminen. UML:n aktiviteetti- ja toteutuskaaviot. Toiminnallisen ja teknisen määrittelyn kirjoittaminen. Suunnittelumallit. Version-, tuotteen- ja laadunhallinta.

Opiskelumateriaali

Kurssin verkkomateriaali. Ohjelmistotuotanto / Ilkka Haikala, Jukka Märijärvi tai Ohjelmistotuotannon käytännöt/Ilkka Haikala, Tommi Mikkonen.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Ongelmalähtöinen oppiminen.

Arviointikriteerit

Arvosana 5: Opiskelija ymmärtää suurimman osan aiheesta käsitellyistä käsitteistä ja pystyy soveltamaan niitä itsenäisesti ohjelmistoprojektissa.
Arvosana 3: Opiskelija ymmärtää huomattavan määrän aiheesta käsitellyistä käsitteistä ja pystyy soveltamaan niitä ohjelmistoprojektissa.
Arvosana 1: Opiskelija ymmärtää käsitellyn aiheen peruskäsitteet ja pystyy soveltamaan niitä ohjelmistoprojektissa.

Arviointimenetelmät

Jatkuva arviointi. Arvosana muodostuu kotitehtävien, projektitöiden ja tentin perusteella.


Takaisin