Tietokoneverkkojen perusteet
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | ITTP0302 | 
| Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot | 
| OPS: | TT 2015 | 
| Taso: | Insinööri (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016) | 
| Laajuus: | 5 op | 
| Vastuuopettaja: | Virtanen, Antti | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 6 | I-TT-1N | 4.1.2016 – 7.5.2016 | Antti Virtanen, Kalevi Ylinen, Hannu Teulahti | Suomi | 7.12.2015 – 10.1.2016 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee lähiverkon palvelut, hallitsee lähiverkojen yleiskaapeloinnin ja arkkitehtuurin sekä osaa suunnitella lähiverkon. Opiskelija hallitsee verkkomallit kuten OSI-mallin ja TCP/IP-verkkojen peruspalvelut ja protokollat. Opintojakson pääpaino on lähiverkkojen tietoliikenteessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 70 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 65 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
ITTP0102 Tietokone opiskeluvälineenä, ITTP0103 PC-tekniikka.
Sisältö
Lähiverkon palvelut. Digitaalinen tiedonsiirto. Lähiverkkojen verkkojen arkkitehtuuri ja yleiskaapelointi. Ethernet ja OSI-malli. TCP/IP-verkkojen ydinpalvelut .
Opiskelumateriaali
Hakala M., Vainio M., Tietoverkon rakentaminen, Docendo, 2005
Granlund Kaj, Tietoliikenne, Docendo, 2007.
Forouzan, B. A., Data communications and networking, New York, McGraw-Hill, 2007, 4th International edition.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja laboratoriotyöt pienryhmissä.
Arviointikriteerit
1 = Opiskelija tuntee lähiverkon palvelut, yleiskaapeloinnin ja arkkitehtuurin, ja TCP/IP-verkkojen peruspalvelut ja protokollat.
3= Opiskelija hallitsee lähiverkon palvelut, yleiskaapeloinnin ja arkkitehtuurin, ja TCP/IP-verkkojen peruspalvelut ja protokollat.
5= Opiskelija osaa edellisten lisäksi suunnitella lähiverkon.
Arviointimenetelmät
Tentti, harjoitustehtävät ja labratyöt. Kurssista annetaan numeerinen arviointi.
