Kvalitatiivinen ja toimintatutkimus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLYS2402 |
OPS: | TLY 2019 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019-2020) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Mannila, Margit |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | T-LY-1Y | 7.1.2020 – 24.5.2020 | Margit Mannila | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
Osaamistavoitteet
Kurssiin liittyvää opetusmateriaalia löydät tästä linkistä.
Opiskelija tuntee kvalitatiivisen tutkimuksen peruselementit. Opiskelija osaa kerätä aineistoa erilaisilla kvalitatiivisilla menetelmillä. Hän osaa kvalitatiivisen aineiston analysointi- ja raportointimenetelmiä ja osaa arvioida kvalitatiivisen aineiston soveltuvuutta, vahvuuksia ja heikkouksia.
• aineistotyypit
• yleisimmät kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmät
• kvalitatiivisten & kvantitatiivisten menetelmien suhde
• kvalitatiivisen aineiston analysointiprosessi ja tulkinta
Opiskelija tuntee toimintatutkimuksen lähestymistavan ja menetelmälliset perusratkaisut. Hän tietää toimintatutkimuksen tyypilliset soveltamismahdollisuudet, vahvuudet, haasteet ja heikkoudet erityisesti omaan koulutusalaansa liittyen. Opiskelija osaa laatia pienimuotoisen toimintatutkimussuunnitelman.
• tiedonintressit, pragmatiikka, interventio ja muutoksen aikaansaaminen
• toimijuus, toimijoiden roolit, osallistaminen ja tutkimusetiikka toimintatutkimuksessa
• tiedonkeruu, analyysi- ja tulkintaperiaatteet sekä raportointitavat
• suuntaukset: kehittävä työntutkimus; kriittinen toimintatutkimus ja yhteisöllinen toimintatutkimus
Opiskelijan työmäärä
3 op/81 h
Opiskelumateriaali
Kurssilla annetaan viitteelistä opiskelumaeriaalia. Opiskelija hakee itsenäisesti tutkimuskirjallisuutta omassa opinnäytetyössään käyttämänsä menetelmän näkökulmasta.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, oman opinnäytetyön työstäminen, "ohjaustreffit" verkossa.
Arviointikriteerit
Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty, niin että kurssin arviointikriteerit perustuvat asteikkoon, jossa
5 Opiskelija kykenee analysoimaan omaa tutkimuskysymystään ja valitsemaan sille vaihtoehtoisia toteuttamistapoja. Hän osaa perustella ja kyseenalaistaa tekemänsä valinnat. Opiskelija käyttää tutkimuksen käsitteitä relevantisti ja ammattimaisesti. Tietoperusta on laajaa ja perusteltu. Opiskelijan perehtyneisyys valittuihin menetelmiin on syvällistä. Kieli on virheetöntä ja hyvää asiatyyliä.
3 Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida tutkimuskysymystään ja löytää yhteydet käsittelemäänsä aiheen ja menetelmän välillä. Tietoperustan käyttö on vaatimusten mukainen. Synteesiä, analyysiä ja kriittisyyttä on havaittavissa. Kieli on virheetöntä ja hyvää asiatyyliä.
1 Opiskelija käsittelee tutkimuskysymystä ja käyttämäänsä menetelmää yleisellä tasolla. Tietoperusta on vaatimusten mukainen. Käsitteiden ymmärtämiseen ja määrittelyyn tarvittaisiin laaja-alaisempaa lähestymistä. Synteesit, analyysit ja kriittisyys ovat yleisellä tasolla tai ne puuttuvat. Viittaustekniikassa vain vähäisiä puutteita ja kieli melko virheetöntä.
0 Opiskelija käsittelee aineistoa, mutta yhteys omaan tutkimuskysymykseen on epäselvä. Tietoperusta ei täytä minimivaatimuksia. Käsitteiden ymmärtämisessä on puutteita. Viittaustekniikassa ja kielessä huomattavia puutteita.
Arviointimenetelmät
hyväksytty/hylätty