Johtaminen ja johtajuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLYS0003 |
OPS: | TLY 2019 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019-2020) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Koskinen, Ossi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | T-LY-1Y | 26.8.2019 – 22.12.2019 | Ossi Koskinen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on antaa valmiuksia toimia menestyksekkäästi yrityksen tai julkisen sektorin johtotehtävissä, sekä luoda selkeä ymmärrys johtamisesta(management), johtajuudesta (leadership) ja liiketoiminnan kehittämisestä. Opintojakson osaamistavoitteet ovat:
- Ymmärtää organisaatioteorioiden kehityksen
- Ymmärtää mitä menestyksekäs käytännön esimiestoiminta edellyttää
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
ei vaatimuksia edeltävistä opinnoista
Sisältö
Johtamisteorioiden kehitys. Johtamisen (management) perustehtävät ja sisältö sekä johtajuuden (Leadership) elementit.
Opiskelumateriaali
* Collins Jim, 2001: Good to great: why some companies make the leap ... and others don’t. New York : HarperBusiness.
* Kotter, John P. 2009. A Sense of Urgency /Tärkeys järjestykseen. Nyt. Helsinki: Talentum.
* Luennoitsijan antama artikkelikooste
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena luokkatilassa (16 h) ja virtuaalisesti (8 h). Opintojakso sisältää luentoja, ryhmätöitä ja laajemman kirjallisen kurssitehtävän. Opiskelijan arvioitu kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia mikä pitää sisällään edellä luetellun lisäksi opiskelumateriaalin hyödyntämisen soveltuvin osin.
Arviointikriteerit
1 opiskelija ymmärtää joitain johtamisen ja johtajuuden perusteita
3 opiskelija ymmärtää hyvin johtamisen ja johtajuuden perusteista ja osaa soveltaa niitä myös käytäntöön
5 opiskelija hallitsee erinomaisesta johtamisen ja johtajuuden perusteita kyeten soveltamaan niitä laajamittaisesti käytäntöön
Arviointimenetelmät
- Osallistuminen opetukseen ja workshoppeihin (30 %)
- Kurssin etätehtävä (40 %)
- Tentti (30 %)