OPINNÄYTETYÖ
Rakennetyyppi: | Tutkinnon rakenne |
---|---|
Koodi: | TLYO0000 |
OPS: | TLY 2019 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Laajuus: | 30 op |
Vastuuopettaja: | Mannila, Margit |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Työelämän kehittämishanke perustuu työelämän ongelman määrittelylle. Kehittämishankkeen aihealue vaihtelee työyhteisön tarpeiden ja opiskelijan valitseman suuntautumisen mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa laaja oman työyhteisön kehittämishanke. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy hyödyntämään opinnoissa saamaansa korkeatasoista osaamista työyhteisön liiketoiminnan kehittämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 810 h.
Sisältö
Opinnäytetyön kirjallinen raportti sisältää työn ongelmanasettelun, viitekehyksen sekä empiirisen osuuden. Valtaosa opinnäytetyöstä on käytännön kehittämistyötä yrityksessä. Kehittämistehtävän luonteeseen kuuluu se, että sillä pyritään aikaansaamaan todellisia kehittämistoimenpiteitä työyhteisössä. Kehittämistehtävä toteutetaan työelämälähtöisesti ja tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta tulee arvioidaan osana opinnäytetyötä.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opinnäytetyöskentelyssä vastuu työn etenemisestä ja onnistumisesta on opiskelijalla. Opinnäytteen ohjaajana toimii ammattikorkeakoulun aihealueen asiantuntija. Ohjaajan pyrkii kannustamaan ja antamaan asiantuntija-apua sekä substanssin, että opinnäytetyöprosessin osalta. Opinnäytetyöskentely jakaantuu kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelija esittelee ohjaajalle ja muille opiskelijoille opinnäytteen projektisuunnitelman, josta käy ilmi työn tavoite, tarkoitus, rakenne, menetelmät ja alustavat lähteet. Työn toisessa vaiheessa opiskelija esittelee väliraportin, joka käsittää työn viitekehyksen. Opinnäyteseminaareissa on läsnäolovelvoite. Työn valmistuttua kirjoitetaan kypsyysnäyte, jonka tarkastaa työn tarkastaja.
Arviointikriteerit
1 Kehittämistehtävä on kokonaisuutena suppea ja heikkotasoinen, teoria on vain löyhästi sidottu käytännön toteutukseen ja tavoitteita ei ole täysin saavutettu.
3 Työskentely on ollut aktiivista, sisältää teoreettisen ja empiirisen osuuden ja tarjoaa ratkaisun tutkimusongelmaan.
5 Työskentely on ollut hyvin aktiivista, teoria ja empiria muodostavat yhdessä selkeän kokonaisuuden, tavoitteet on saavutettu kiitettävästi ja sisältää uutta käytännössä hyödynnettävää ymmärrystä aiheesta.
Arviointimenetelmät
Opinnäytetyön arvioinnin suorittaa työn ohjaaja ja erikseen valittava tarkastaja yhteistyössä. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm. seuraaviin seikkoihin; kehittämishankkeen tulosten merkitys yritykselle, opinnäytetyöprosessi, raportin sisältö, kirjallinen ulkoasu, suullisten esitysten tasoja opiskelijan kyky ratkoa ongelmia itsenäisesti.