Innovaatiojohtaminen globaalissa ympäristössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLYV1005 |
Tyyppi: | Valinnainen |
OPS: | TLY 2017 |
Taso: | Tradenomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2018-2019) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Lautamäki, Satu |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää innovaatiojohtamisen mahdollisuudet ja haasteet globaalissa toimintaympäristössä. Opiskelija syventää tietoaan tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä ja käytettävistä menetelmistä. Opiskelija oppii hyödyntämään ideoitaan ja tutkimustietoa oman yrityksensä/organisaationsa kehittämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
-mistä itsenäistä opiskelua: 111 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ensimmäisen vuoden opinnot
Sisältö
Innovaatiojohtamisen peruskäsitteet ja toimintamallit.
Organisaatio, prosessi ja strategia innovaatioiden näkökulmasta.
Innovaatiotoiminta globaalissa kentässä: avoin innovaatio, käänteinen innovaatio ja innovaatioalustat.
Innovointia tukevat menetelmät: ideointimenetelmät, käyttäjälähtöinen tutkimus, konseptisuunnittelu ja palvelumuotoilu
Aluevaikuttavuus
Opiskelijat analysoivat ja kehittävät omia yrityksiään ja organisaatioitaan, jotka ovat alueella toimivia ja sitä kautta tuetaan aluevaikuttavuutta
Kansainvälisyys
Kurssi käsittelee innovaatiotoimintaa ja sen johtamista globaalissa toimintaympäristössä, hyödyntäen ja analysoiden mm. kansainvälisiä yrityscaseja
Opiskelumateriaali
Bettina von Stamm (2008). Managing innovation, design and creativity. John Wiley & Sons.
Joe Tidd and John Bessant (2009). Innovation management. Integrating technological, market and organizational change.
Jonathan Cagan ja Craig M. Vogel (2003). Kehitä kärkituote - ideasta innovaatioksi. Gummerus.
Muu materiaali ilmoitetaan kurssin aikana.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ideointipaja ja ideoiden raportointi, omaan yritykseen/organisaatioon liittyvä kehittämistehtävä
Arviointikriteerit
1 Opiskelija hallitsee innovaatiojohtamisen perusteet globaalissa ympäristössä
3 Opiskelijalle on hyvä ymmärrys innovaatiojohtamisesta globaalissa ympäristössä ja osaa soveltaa tietoaan käytäntöön
5 Opiskelijalla on erinomainen ymmärrys innovaatiojohtamisesta globaalissa ympäristössä ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista sekä osaa soveltaan tietoaan käytäntöön erittäin hyvin
Arviointimenetelmät
Vaihtoehtoiset suoritustavat: Oppimispäiväkirja TAI Yritystehtävä. Suoritustapojen sisältö kuvataan kurssin alussa.