Tutkimustyön perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLVP1501 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | KT 2014V / LT 2014V / ST 2014V / TT 2014V |
Taso: | Insinööri (AMK) / Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2016-2017) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Skåtar, Kim |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Ossi Koskinen | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 | |
4 | I-ST-3V, I-TT-3V | 9.1.2017 – 5.3.2017 | Lotta Saarikoski | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy tieteelliseen ajatteluun ja ammattikorkeakoulussa harjoitettavaan tutkimustyöhön, tiedonhankintamenetelmiin, käyttäytymistieteiden tutkimusstrategioihin ja metodeihin. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida tietolähteitä, tutkimustuloksia ja niiden luotettavuutta.
Opiskelijan työmäärä
Päiväopiskelijat:
54 tuntia, josta
10 lähituntia ja
44 tuntia itsenäistä opiskelua.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Tiedonkeruu, tieteellisen tiedon tunnistaminen, lähdekriittisyys, referointi. Tutkimusongelman rajaaminen ja jäsentäminen. Tutkimusstrategiat: kokeet, survey- tai case-tutkimus. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus. Oman opinnäytetyön suunnittelu.
Opiskelumateriaali
- Hirsjärvi, S. Remes, P. Sajavaara P. 2004. Tutki ja kirjoita. Tammi. Helsinki.
- Malhotra, N. Birks, D. 2007. Marketing Research: An Applied Approach. Prentice Hall.
- VAMK:n opinnäyteohjeet.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ohjattu keskustelu, oppimistehtävät.
Arviointikriteerit
1 opiskelija kykenee tietelliseen ajatteluun ja tutkimussuunnitelman laatimiseen, pystyy suoriutumaan yksinkertaisista tiedonhakutehtävistä, ymmärtää lähdekritiikin merkityksen
3 opiskelija kykenee rajaamaan ja jäsentämään loogisesti tutkimusongelman, pystyy laatimaan tutkimussuunnitelman, osaa arvioida kriittisesti tutkimustuloksia ja tietolähteitä
5 opiskelija kykenee itsenäiseen tutkimusongelman jäsentämiseen ja rajaamiseen, pystyy laatimaan loogisen tutkimussuunnitelman, kykenee lähdekriittiseen ajatteluun ja osaa tieteellisesti arvioida erilaisten tietolähteiden ja tutkimustulosten reliabiliteettia ja validiteettia
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt suoritukset tiedonhaku- ja tutkimusten arviointitehtävissä (50%), aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, pienimuotoinen raportti annetusta aiheesta tai omasta opinnäytetyöstä (50%). Numeerinen arviointi (0-5).