Tutkimustyön perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLVP1501 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | EY 2015V / 2017V / 2018V I-RT 2013V KT 2014V / 2016V / 2018V / 2019V LT 2014V / 2015V / 2016V / 2017V / 2018V / 2019V / 2020V RT 2015V ST 2014V / 2016V / 2018V / 2020V T-LT 2013V TT 2014V / 2016V / 2018V / 2020V |
Taso: | Insinööri (AMK) / Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Niemelä, Riitta / Laaja, Martti / Niittykoski, Jukka / Mäkinen, Seppo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | 21.8.2015 – 18.12.2015 | Ossi Koskinen | Suomi | 12.8.2015 – 13.9.2015 | |
2 | I-RT-3V | 4.1.2016 – 12.3.2016 | Minna Uimonen | Suomi | 7.12.2015 – 10.1.2016 |
3 | 1.9.2016 – 31.12.2016 | Ossi Koskinen | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 | |
4 | I-ST-3V, I-TT-3V | 9.1.2017 – 5.3.2017 | Lotta Saarikoski | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
5 | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Ossi Koskinen | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 | |
6 | I-EY-3V, I-RT-3V | 8.1.2018 – 23.2.2018 | Marja Naaranoja | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
8 | T-LT-4VT | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Ossi Koskinen | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
9 | I-KT-3V, I-TT-3V | 7.1.2019 – 18.5.2019 | Minna Uimonen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
10 | T-LT-3VK | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Ossi Koskinen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
11 | I-EY-3V | 2.3.2020 – 16.5.2020 | Marja Naaranoja | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
3001 | EY2018V-3, EY2018V-3A, KT2018V-3, KT2018V-3A, KT2018V-3B, ST2018V-3A, ST2018V-3B, TT2018V-3A | 24.8.2020 – 21.12.2020 | Riitta Niemelä | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3002 | LT2018V-3T | 19.10.2020 – 20.12.2020 | Ossi Koskinen | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3003 | KT2019V-3A, KT2019V-3B | 1.1.2022 – 30.4.2022 | Lotta Saarikoski | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3004 | LT2019V-3K | 25.10.2021 – 19.12.2021 | Ossi Koskinen | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3009 | ST2020V-3, ST2020V-3A, ST2020V-3B, TT2020V-3, TT2020V-3A, TT2020V-3B | 9.1.2023 – 25.2.2023 | Riitta Niemelä, Sanna-Liisa Kiikkala | Suomi | 1.12.2022 – 9.1.2023 |
3010 | LT2020V-3T | 24.10.2022 – 18.12.2022 | Ossi Koskinen | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2022-2023
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy tieteelliseen ajatteluun ja ammattikorkeakoulussa harjoitettavaan tutkimustyöhön, tiedonhankintamenetelmiin, käyttäytymistieteiden tutkimusstrategioihin ja metodeihin. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida tietolähteitä, tutkimustuloksia ja niiden luotettavuutta.
Opiskelijan työmäärä
Päiväopiskelijat:
54 tuntia, josta
10 lähituntia ja
44 tuntia itsenäistä opiskelua.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Tiedonkeruu, tieteellisen tiedon tunnistaminen, lähdekriittisyys, referointi. Tutkimusongelman rajaaminen ja jäsentäminen. Tutkimusstrategiat: kokeet, survey- tai case-tutkimus. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus. Oman opinnäytetyön suunnittelu.
Opiskelumateriaali
- Hirsjärvi, S. Remes, P. Sajavaara P. 2004. Tutki ja kirjoita. Tammi. Helsinki.
- Malhotra, N. Birks, D. 2007. Marketing Research: An Applied Approach. Prentice Hall.
- VAMK:n opinnäyteohjeet.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ohjattu keskustelu, oppimistehtävät.
Arviointikriteerit
1 opiskelija kykenee tietelliseen ajatteluun ja tutkimussuunnitelman laatimiseen, pystyy suoriutumaan yksinkertaisista tiedonhakutehtävistä, ymmärtää lähdekritiikin merkityksen
3 opiskelija kykenee rajaamaan ja jäsentämään loogisesti tutkimusongelman, pystyy laatimaan tutkimussuunnitelman, osaa arvioida kriittisesti tutkimustuloksia ja tietolähteitä
5 opiskelija kykenee itsenäiseen tutkimusongelman jäsentämiseen ja rajaamiseen, pystyy laatimaan loogisen tutkimussuunnitelman, kykenee lähdekriittiseen ajatteluun ja osaa tieteellisesti arvioida erilaisten tietolähteiden ja tutkimustulosten reliabiliteettia ja validiteettia
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt suoritukset tiedonhaku- ja tutkimusten arviointitehtävissä (50%), aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, pienimuotoinen raportti annetusta aiheesta tai omasta opinnäytetyöstä (50%). Numeerinen arviointi (0-5).