Liike-elämän ruotsi I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TLTP0701 |
OPS: | LT 2020 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2020-2021) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Harald, Camilla |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2020-2021
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | LT2020-1B | 4.1.2021 – 30.5.2021 | Camilla Harald | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3002 | LT2020-1C | 4.1.2021 – 30.5.2021 | Camilla Harald | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3003 | LT2020-1D | 4.1.2021 – 30.5.2021 | Camilla Harald | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3004 | LT2020-1A | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Camilla Harald | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija saavuttaa kieliasetuksen (6.6.2003/424) mukaisen omalla alalla tarvittavan toisen kotimaisen kielen taidon. Opiskelija perehtyy työelämän ruotsin kieleen ja liikekielen käsitteisiin ja sanastoon. Hän perehtyy paikalliseen ja Pohjoismaiden yrityselämään ja yrityskulttuureihin ruotsin kielellä. Hän näkee kaksikielisyyden voimavarana ja haluaa kehittää ruotsin kielen taitoaan.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 h
-mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 39 h
-mistä itsenäistä opiskelua 42 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Toisen asteen oppimäärä.
Sisältö
Sisältö:
Liike-elämän kieli; yhtiön ja tuotteen esittely, liikeviestintä, ammattialan tekstit sekä työelämän suulliset kommunikointitilanteet
Aluevaikuttavuus
Opiskelija perehtyy oman alansa yrityksiin ruotsin kielellä. Yhteistyö paikallisen ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa luokkatandemia hyödyntäen.
Kansainvälisyys
Opiskelija perehtyy Pohjoismaiden yrityselämään ja yrityskulttuureihin ruotsin kielellä.
Opiskelumateriaali
Jaana Tolkki, Merja Öhman: Perspektiv. Svenska för för yrkeshögskolestudenter, Sanoma Pro Oy 2016.
Sari Hanska-Aare, marit Keränen, Kirsi Lehtoviita, Mia Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, Edita 2015.
Muu opettajan toimittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, keskusteluharjoitukset, kommunikatiivinen kielenoppiminen, parityöt, ryhmätyöt, etätehtävät ja itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taitotaso 1: Opiskeija pystyy osallistumaan tavallisimpiin, ennakoitaviin työelämän kielenkäyttötilanteisiin ja käyttää yksinkertaisia rakenteita ja yksittäisiä sanoja viestinnässään. Opiskelija kehittää kurssin aikana oman alan sanaston hallintaa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 3: Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tavallisimmista, ennakoitavista työelämän kielenkäyttötilanteista ja käyttää rakenteita ja fraaseja viestinnässään kutakuinkin idiomaattisesti. opiskelija osaa käyttää kurssin aikana opittua oman alan sanastoa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 5: Opiskelija selviytyy hyvin erilaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa ja hallitsee rakenteet hyvin ja käyttää niitä monipuolisesti. Opiskelija käyttää idiomaattisesti ja laajasti oman alan sanastoa ja ilmaisuja. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelmät:
Jatkuva näyttö, kirjalliset ja suulliset tehtävät sekä kirjallinen tentti. Numeerinen arviointi (0-5). Päättötodistukseen tulee valtionhallinnon kielitutkinnon arvosana tyydyttävä (1-3) tai hyvä (4-5) suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta erikseen.
Tällä opintojaksolla suoritetaan valtionhallinnon kielitutkinnon kirjallisen kielitaidon arvosana ja Liike-elämän ruotsi II-opintojaksolla valtionhallinnon kielitutkinnon suullisen kielitaidon arvosana.