Eurooppa-oikeus
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | TLS4503 | 
| Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot | 
| OPS: | T-LT 2011 | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 3 (2013-2014) | 
| Laajuus: | 3 op | 
| Vastuuopettaja: | Hartman, Tuula | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset lukuvuonna 2013-2014
| Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|
| 7 | 2.9.2013 – 20.12.2013 | Tuula Hartman | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii tuntemaan yhteisön syntyyn johtaneet tapahtumat ja historiallisen kehityksen Euroopan unioniin. Opiskelija tuntee EU:n päätöksenteko elimet, niiden tehtävät ja keskinäiset toimivaltasuhteet. Opiskelija on perillä Eurooppa-oikeuden tavoitteista ja johtavista oikeusperiaatteista sekä Eurooppa-oikeuden kytkennästä kansainväliseen oikeuteen ja maamme oikeusjärjestelmään.
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja harjoitukset 40 h, kokeisiin valmistautuminen 10 h, harjoitukset 10 h, itsenäinen työskentely ja reflektointi  30 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Sopimus ja velvoiteoikeuden perusteet
Sisältö
EU:n toimielimet ja niiden tehtävät, EU ja Suomi, eurooppaoikeuden oikeusperiaatteet ja oikeuskäytäntö, normien sovellettavuus ja välitön vaikutus.
Opiskelumateriaali
 Eerola, R. - Mylly, T. - Saarinen, P. 2000. EU-oikeuden perusteet. Tampere. Tampereen yliopiston julkisoikeuden laitoksen julkaisusarja. 
 Schwarze, J. - Laakso, S. - Kuuttiniemi, K. 1999. Eurooppalaisen hallinto-oikeuden keskeiset periaatteet.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjiotukset, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5 Käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa 
3 Käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1 Tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät
Arviointimenetelmät
Kirjalliset ja suulliset suoritukset ja aktiivinen osallituminen. 
Numeerinen arviointi (0-5).
