Sovellettu päätösanalyysi
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | TLS1105 | 
| Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot | 
| OPS: | LT 2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 T-LT 2009 / 2009V / 2010 / 2011 / 2011V / 2012 / 2013 / 2013V | 
| Taso: | Tradenomi (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 3 (2012-2013 / 2013-2014 / 2014-2015 / 2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023) | 
| Laajuus: | 4 op | 
| Vastuuopettaja: | Sabel, Thomas | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 25.10.2010 – 17.12.2010 | Thomas Sabel | Suomi | 4.10.2010 – 29.10.2010 | |
| 2 | T-LT-3M | 24.10.2011 – 2.3.2012 | Kim Skåtar | Suomi | 3.10.2011 – 30.10.2011 | 
| 3 | T-LT-3M | 29.10.2012 – 1.3.2013 | Kim Skåtar | Suomi | 8.10.2012 – 29.10.2012 | 
| 4 | T-LT-3M | 2.9.2013 – 28.2.2014 | Kim Skåtar | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 | 
| 5 | T-LT-3M | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Kim Skåtar | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 | 
| 6 | T-LT-3M | 1.9.2015 – 26.2.2016 | Kim Skåtar | Suomi | 14.8.2015 – 30.10.2015 | 
| 7 | T-LT-3M | 1.9.2016 – 5.3.2017 | Kim Skåtar | Suomi | 22.8.2016 – 6.11.2016 | 
| 8 | T-LT-3M | 8.1.2018 – 27.4.2018 | Kim Skåtar | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 | 
| 9 | T-LT-3M | 7.1.2019 – 26.5.2019 | Heidi Skjäl | Suomi | 5.12.2018 – 14.1.2019 | 
| 10 | T-LT-3M | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Harri Jaskari | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 | 
| 3001 | LT2018-3M | 4.1.2021 – 2.5.2021 | Harri Jaskari | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 | 
| 3002 | LT2019-3M | 3.1.2022 – 1.5.2022 | Harri Jaskari | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 | 
| 3003 | LT2020-3M | 2.1.2023 – 30.4.2023 | Harri Jaskari | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 | 
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2022-2023
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija saa tarvittavat tiedot case-harjoitusten hyödyntämisestä oppimisprosessissaan. Edellisten markkinoinnin opintojaksojen tietoja hyödynnetään case-harjoitusten kuvaamien ongelmien ratkaisuissa. Opiskelija oppii luovuutta ja itsenäistä työskentelyä käytännön esimerkkien avulla. Keskeistä on, että opiskelija vastaa oppimistapahtumastaan ja harjoittelee ongelmanratkaisua, päätöksentekoa, johtamista ja arviointia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 108 h. Luennot 3h. Ohjattua lähiopetusta: 30 h. Itsenäistä opiskelua: 75 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Asiakassuuntainen markkinointi, palvelujen markkinointi, suhdemarkkinointi.
Sisältö
Todellisten yritysmaailman tilanteiden arviointi, ongelman havaitseminen, erilaisten ratkaisujen arviointi ja päätöksenteonharjoittelu.
Aluevaikuttavuus
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Kansainvälisyys
Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.
Opiskelumateriaali
Luennoitsijan jakamat käytännön esimerkit ja artikkelit.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, harjoitustyöt, projektityöt.
Arviointikriteerit
Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa 
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi 
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia 
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan 
3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa, 
- arvioida tiedon oikeellisuutta, 
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista 
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita
1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita
Esitykset ja tuntiaktiviteetti:
5: toimia tavoitteellisesti ammatillisen ja monialaisen ryhmän jäsenenä erilaisissa tilanteissa 
- soveltaa kestävän toiminnan periaatteita ja tunnistaa muutostarpeita alan ja yhteiskunnan näkökulmasta
- soveltaa oppimaansa eri kulttuurien erityispiirteet huomioiden
3: toimia tavoitteellisesti erilaisissa ryhmissä 
- analysoida alan ammattieettistä toimintaa ja toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa 
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan
- ottaa toiminnassaan huomioon eri kulttuurien piirteet
1: toimia erilaisissa ryhmissä 
- toimia alan arvoperustan ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti 
- toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti 
- ymmärtää globaalin toiminnan ja päätöksenteon merkityksen kansalaisten ja organisaatioiden kannalta 
- soveltaa oppimaansa eri kulttuurit huomioiden
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (0-5). Harjoitustyöt 50%, esitys ja tuntiaktiviteetti 50%
