VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Palvelujen markkinointi (TLS1103)

Palvelujen markkinointi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLS1103
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot
OPS: LT 2014 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020
T-LT 2005 / 2005V / 2006 / 2006V / 2007 / 2008 / 2009 / 2009V / 2010 / 2011 / 2011V / 2012 / 2013 / 2013V
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2006-2007 / 2007-2008 / 2008-2009 / 2009-2010 / 2010-2011 / 2011-2012 / 2012-2013 / 2013-2014 / 2014-2015 / 2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Sabel, Thomas
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1 28.8.2006 – 22.12.2006Kim SkåtarSuomi18.8.2006 – 10.9.2006
2 27.8.2007 – 21.12.2007Kim SkåtarSuomi17.8.2007 – 7.9.2007
3 29.10.2007 – 7.3.2008Thomas SabelSuomi8.10.2007 – 2.11.2007
4 25.8.2008 – 20.12.2008Kim SkåtarSuomi15.8.2008 – 31.8.2008
5 24.8.2009 – 19.12.2009Kim SkåtarSuomi14.8.2009 – 6.9.2009
6 30.8.2010 – 17.12.2010Kim SkåtarSuomi20.8.2010 – 5.9.2010
7 3.1.2011 – 29.4.2011Päivi BjörkmanSuomi7.12.2010 – 9.1.2011
8 29.8.2011 – 30.12.2011Kim SkåtarSuomi19.8.2011 – 4.9.2011
9 3.9.2012 – 21.12.2012Kim SkåtarSuomi13.8.2012 – 7.9.2012
10 9.10.2012 – 22.2.2013Kim SkåtarSuomi13.8.2012 – 1.10.2012
11 4.3.2013 – 24.5.2013Kim SkåtarSuomi11.2.2013 – 4.3.2013
12 2.9.2013 – 20.12.2013Kim SkåtarSuomi16.8.2013 – 13.9.2013
13 1.9.2014 – 19.12.2014Kim SkåtarSuomi15.8.2014 – 14.9.2014
14 1.9.2015 – 18.12.2015Kim SkåtarSuomi14.8.2015 – 13.9.2015
15T-LT-2M1.9.2016 – 31.12.2016Kim SkåtarSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
16T-LT-2M1.9.2017 – 15.3.2019Kim Skåtar, Thomas SabelSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
17T-LT-2M31.8.2018 – 21.12.2018Kim Skåtar, Thomas SabelSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
18T-LT-2M6.1.2020 – 24.5.2020Harri JaskariSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
3001LT2019-2M24.8.2020 – 20.12.2020Harri JaskariSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3002LT2020-2M3.1.2022 – 1.5.2022Harri JaskariSuomi1.12.2021 – 10.1.2022

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2021-2022

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on perehdyttää opiskelija palvelujen markkinoinnin erityispiirteisiin ja kilpailukeinoihin. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan käytännön yritystoimintaan.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä: 135 h. Ohjattua lähiopetusta: 50 h. Itsenäistä opiskelua: 85 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Markkinoinnin perusteet, Sales Management.

Sisältö

Palvelujärjestelmän osat, palvelun laatu ja palvelukehittely, palvelun markkinoinnin kilpailumalli, palvelujohtamisen periaatteet.

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Grönroos, C. 2015. Palveluiden johtaminen ja markkinointi Wsoy pro. Muu luennoitsijan määräämä materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, harjoitustyöt, projektityöt.

Arviointikriteerit

Tentti:

5: käyttää ja soveltaa keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä sujuvasti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää johdonmukaisesti teorioita, käsitteitä ja menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä
1: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa


Tehtävät:
5: kerätä tietoa systemaattisesti oman alan tieteellisistä julkaisuista
- luokitella ja vertailla eri tiedonlähteitä ja jäsentää hankkimaansa tietoa
- muokata tietoa käyttökelpoiseksi
- arvioida tiedon oikeellisuutta ja luotettavuutta
- ymmärtää alan kehittämistarpeita ja esittää kehittämistoimenpiteitä
- analysoida ja arvioida käytännön toiminnassa ilmeneviä ammatillisia ongelmia
- perustella teoriaperustaisesti asiantuntijatehtävissä toimiessaan

3: muokata ja soveltaa kerättyä tietoa,
- arvioida tiedon oikeellisuutta,
- kerätä tietoa oman alan tieteellisistä julkaisuista
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

1: kerätä ja käyttää tietoa eri lähteistä,
- ymmärtää tiedon oikeellisuuden ja luotettavuuden merkityksen ja menetelmät
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää ohjatusti ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää alan kehittämistarpeita

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (0-5). Aktiivinen osallistuminen luennoilla 10%, harjoitustyö 40% ja tentti 50%.


Takaisin