VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Markkinoinnin perusteet (TLA0207)

Markkinoinnin perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TLA0207
Tyyppi: Pakollinen
OPS: LT 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2021V / 2022 / 2022V / 2022W / 2023 / 2023V / 2023W / 2024 / 2024-O / 2024V
TK 2022 / 2023 / 2024
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023 / 2023-2024 / 2024-2025)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Malin, Timo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1T-LT-1-11.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
2T-LT-1-21.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
3T-LT-1-31.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
4T-LT-1-41.9.2015 – 18.12.2015Timo MalinSuomi14.8.2015 – 20.9.2015
5T-LT-1-11.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
6T-LT-1-21.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
7T-LT-1-31.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
8T-LT-1-41.9.2016 – 31.12.2016Timo MalinSuomi22.8.2016 – 19.9.2016
9T-LT-1-11.9.2017 – 22.12.2017Timo MalinSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
10T-LT-1-31.9.2017 – 22.12.2017Timo MalinSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
11T-LT-1-41.9.2017 – 22.12.2017Timo MalinSuomi21.8.2017 – 18.9.2017
12T-LT-1-28.1.2018 – 27.4.2018Timo MalinSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
13T-LT-1-131.8.2018 – 21.12.2018Timo MalinSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
14T-LT-1-331.8.2018 – 21.12.2018Timo MalinSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
15T-LT-1-431.8.2018 – 21.12.2018Timo MalinSuomi20.8.2018 – 17.9.2018
16T-LT-1-27.1.2019 – 26.5.2019Klaus SalonenSuomi10.12.2018 – 14.1.2019
17T-LT-1-16.1.2020 – 24.5.2020Timo MalinSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
18T-LT-1-26.1.2020 – 24.5.2020Heidi SkjälSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
19T-LT-1-36.1.2020 – 24.5.2020Timo MalinSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
20T-LT-1-42.9.2019 – 22.12.2019Timo MalinSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
3001LT2020-1A, LT2020-1B4.1.2021 – 2.5.2021Heidi SkjälSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3002LT2020-1C, LT2020-1D24.8.2020 – 20.12.2020Timo MalinSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3003LT2021-1A, LT2021-1B23.8.2021 – 19.12.2021Timo MalinSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3004LT2021-1C, LT2021-1D23.8.2021 – 19.12.2021Heidi SkjälSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3005LT2021V-1K23.8.2021 – 19.12.2021Tanja-Maria DavidovSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3006LT2022-1A, LT2022-1B22.8.2022 – 18.12.2022Timo MalinSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3008LT2022-1C, LT2022-1D22.8.2022 – 18.12.2022Heidi SkjälSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3010TK2022-1A, TK2022-1B2.1.2023 – 30.4.2023Eeva VälikangasSuomi1.12.2022 – 10.1.2023
3011LT2022-1W22.8.2022 – 18.12.2022Heidi SkjälSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3012LT2022V-1T22.8.2022 – 18.12.2022Timo MalinSuomi1.8.2022 – 6.9.2022
3014LT2023-1A, LT2023-1B21.8.2023 – 24.12.2023Timo MalinSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3015LT2023-1C, LT2023-1D21.8.2023 – 24.12.2023Heidi SkjälSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3017LT2023-1W21.8.2023 – 24.12.2023Eeva VälikangasSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3018TK2023-1A, TK2023-1B8.1.2024 – 30.4.2024Monika KärkkäinenSuomi1.12.2023 – 12.1.2024
3020LT2023V-1K21.8.2023 – 17.12.2023Timo MalinSuomi1.8.2023 – 6.9.2023
3021LT2024-1A, LT2024-1B19.8.2024 – 22.12.2024Timo MalinSuomi1.8.2024 – 6.9.2024
3023LT2023-1D, LT2024-1C, LT2024-1D19.8.2024 – 22.12.2024Eeva VälikangasSuomi1.8.2024 – 6.9.2024
3025LT2024-1O19.8.2024 – 22.12.2024Eeva VälikangasSuomi1.8.2024 – 6.9.2024
3026TK2024-1A, TK2024-1B6.1.2025 – 29.4.2025Jonna Ollila-OravaSuomi1.12.2024 – 12.1.2025
3028LT2024V-1T19.8.2024 – 15.12.2024Heidi SkjälSuomi1.8.2024 – 6.9.2024

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025

Osaamistavoitteet

Opintojakson osaamistavoite keskittyy markkinoinnin kilpailukeinojen, 4P-malliin, hallitsemiseen. 4 kilpailukeinoa koostuu tuotteesta, hinnasta, saatavuudesta ja viestinnästä. Kilpailukeinojen syvempään soveltamiseen päästäkseen opiskelija osaa ensin analysoida markkinoiden toimintaympäristön; kuten PESTE-mallin, kuluttajakäyttäytymisen perusteet ja ideaaliasiakassegmentoinnin.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson kokonaistyömäärä on 135 tuntia.



Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja

Sisältö

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa luoda markkinoiden toimintaympäristöraportin ja kilpailukeinot valitsemalleen liikeidealle. Opiskelija pystyy tiimeissä ideoimaan ja kehittämään uusia innovaatioita (innovaatio-osaaminen) sekä toimimaan tehokkaasti ja rakentavasti tiimissä. Opiskelija ymmärtää sitoutumisen ja yhteistyön merkityksen tiimitoiminnassa (tiimiosaaminen). Opiskelija hallitsee vuorovaikutustaidot (työyhteisön vuorovaikutusosaaminen), mukaan lukien kuuntelutaito, keskustelutaito, ja esiintymisosaaminen. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta (palautteenantotaito).

Aluevaikuttavuus

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Kansainvälisyys

Kurssin sisällössä otetaan huomioon alueen energia-alan yritysten sekä kansainvälisen kaupan erityispiirteet.

Opiskelumateriaali

- Bergström, Seija & Leppänen, Arja 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy. Helsinki. Saatavilla kirjautumalla Tritonian svuilla E-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/tritonia/9789513783082
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, projektityöskentely, ryhmätyöt.

Arviointikriteerit

Tentti:
5: käyttää keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä johdonmukaisesti erilaisissa tilanteissa
3: käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä sekä ymmärtää menetelmien taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat
1: tunnistaa ja ymmärtää keskeiset teoriat, periaatteet ja menetelmät

Tehtävät:
5: valita tilanteeseen sopivat tiedonlähteet
- arvioida käyttämiään tiedonlähteitä
- käyttää uusimpia alan kansainvälisiä lähteitä ja tietokantoja
- perustella asiantuntijatehtävissä toimiessaan tekemiään ratkaisuja
- käyttää itsenäisesti erilaisia ongelmanratkaisumenetelmiä
- tunnistaa alan kehittämistarpeita

3: tiedonhaun perusteet
- rajata tiedon tarpeen
- käyttää alan keskeisiä tiedonlähteitä ja tietokantoja, myös kansainvälisiä
- ottaa huomioon tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä
- löytää ongelman keskeiset osat
- hahmottaa kehittämisprosessin vaiheet

1: tunnistaa tiedon tarpeen
- ohjattuna etsiä tietoa eri tiedonlähteistä
- erottaa arkitiedon ja tutkitun tiedon toisistaan
- tiedostaa tiedon käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet (mm. tekijänoikeudet, plagiointi)
- hallitsee lähdeviittausten ja kirjallisuusluettelon käytön
- käyttää opintojaksoilla käsiteltyjä ongelmanratkaisumenetelmiä ohjatusti
- suhtautua kehittämiseen myönteisesti

Arviointimenetelmät

Arvioinnissa käytetään numeerista skaalaa (0-5). Arviointi tapahtuu projektituotoksen ja tehtävien pohjalta.


Takaisin